Week van de Mobiliteit: Coyote en het AWSR voeren campagne

3mnd geleden Laurent Zilli

Omdat mobiliteit ook verkeersveiligheid betekent, lanceren Coyote en het Waals Agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR) een nieuwe sensibiliseringscampagne. Dit jaar staan twee thema’s centraal: alcohol achter het stuur en ongevalgevoelige zones.

Coyote, het bekende merk van rijhulpkastjes, en het AWSR zijn al jaren partners op het vlak van verkeerspreventie. Ook dit keer grijpen ze de Week van de Mobiliteit (16-22 september 2025) aan om campagne te voeren en zo het aantal verkeersslachtoffers te helpen verminderen. Het eerste thema van deze actie is helaas nog vaak dodelijk.

Alcoholtest

Dat eerste thema is uiteraard alcohol. Volgens cijfers van het AWSR is 25 % van de dodelijke ongevallen te wijten aan rijden onder invloed, wat in Wallonië in 2024 neerkomt op zo’n 50 overlijdens. Er blijft dus nog veel werk. Om de zaken in de goede richting te duwen, heractiveren het Waalse agentschap en Coyote de preventieve boodschap die bij elke start van een toestel of app verschijnt: « Alcool au volant : vous avez le pouvoir de dire non ». Daarnaast krijgt elke bezoeker van een Coyote-winkel een wegwerp-alcoholtest mee. Het idee? Bestuurders aanzetten om zichzelf te testen vóór ze achter het stuur kruipen. Volgens Laetitia Delande, algemeen directeur van het AWSR: « Na een avondje uit is het bijna onmogelijk om je eigen alcoholpromillage correct in te schatten. Een alcoholtest is een doeltreffend middel om twijfel weg te nemen en te vermijden dat je onder invloed weer de weg opgaat. »

Ongevalgevoelige zones

Het andere luik van de campagne steunt op de tienduizenden gegevens die Coyote verzamelt over plaatsen waar vaak ongevallen gebeuren, door slechte zichtbaarheid, beschadigd wegdek, onaangepaste snelheid, enz. Er werd een kaart opgesteld van deze gevaarlijke punten. Wanneer een bestuurder zo’n zone nadert, verschijnt er een melding op het scherm van zijn toestel of app, met de uitnodiging om extra voorzichtig te zijn. Vincent Hébert, algemeen directeur van Coyote Benelux, benadrukt: « Onze ambitie in dit soort gevallen is om te waarschuwen dat extra waakzaamheid nodig is bij een specifieke plek waar ongevallen frequent zijn. We zien elk jaar opnieuw dat het signaleren van deze zones het aantal ongevallen doet dalen. »

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in