Verkoop tweedehands auto's in vrije val door... het tekort aan nieuwe auto's

2j geleden | Nicolas Morlet

Terwijl in de eerste maanden na het economisch herstel de verkoop van tweedehandsauto's op een hoog peil stond, is de opleving nu echt voorbij. De sector is in maart met meer dan 16% gekrompen. Verwacht wordt dat het in de komende maanden niet zal verbeteren.

De daling in maart bedroeg -16,2% ten opzichte van 2021 en -8,4% voor het eerste kwartaal als geheel: de verkoop van tweedehandsauto's ligt in de lappenmand. Zijn tweedehandsauto's niet langer populair, nadat ze sinds midden 2020 onbeschaamde pieken lieten optekenen? Natuurlijk zijn ze dat! In feite is de vraag zo groot dat hun cijfers dalen. Ja, dat verdient enige uitleg.Door een tekort aan halfgeleiders en elektrische bedrading, of zelfs een heropleving van de Covid-19-pandemie, zien vele fabrikanten zich regelmatig genoodzaakt hun productielijnen stil te leggen. De levertijden voor de consument worden daardoor langer, tot op het dramatische af. Deze situatie houdt nu al bijna twee jaar aan.

Aanvankelijk wendden bestuurders die op zoek waren naar een nieuw voertuig dat snel beschikbaar was, zich tot tweedehandsvoertuigen. Recente modellen met weinig kilometers waren het populairst en verkochten als warme broodjes. Maar nu de situatie blijft aanhouden, is er een ernstig tekort, zoals Ivo Willems, woordvoerder van Cardoen, in het persbericht over Traxio opmerkt: “Net als de vorige maanden was er in maart een schaarste voor de occasiewagens. Er worden maar weinig nieuwe wagens geleverd, dus blijft iedereen met de oude wagen rijden en daardoor is er dus weinig instroom op de tweedehandsmarkt. We zien dat de consument zoekt naar goedkopere (onder 15.000 euro) occasies, maar ze helaas niet kan vinden.”

Stijgende prijzen

Maar ook andere factoren baren de specialisten in tweedehandsauto's zorgen. “Wat nieuw en verontrustend is, dat is dat de markt van oude occasies ook problemen krijgt. Zeg maar de wagens van 7 jaar en ouder die vooral naar de Oostblok landen werden uitgevoerd. Die markt valt stil door de oorlog. In Polen, Roemenië, Oekraïne, de Baltische staten is tijdelijk geen interesse meer in onze wat oudere wagens. Dat is voor de verdelers een groot probleem omdat dit een interessante afzetmarkt was voor de  overnames. De laatste twee jaar kregen we goede prijzen voor onze oudere overnames en dat blijkt nu even minder te zijn. Gevolg van deze situatie is dat een occasiewagen kopen duurder is geworden (+ 15% op 6 maanden tijd) en daar waar het verschil nog werd gecompenseerd door een goede prijs voor je overname, wordt nu het bij te passen verschil voor de consument groter.”

Tags: Insoliet
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in