Trump en EV's, de eerste tegenmaatregel
We hebben al tijdens het eerste mandaat van Donald Trump gezien dat al zijn verklaringen met "een zekere voorzichtigheid" moeten worden genomen, om het beleefd uit te drukken. Zo beloofde hij tijdens zijn campagne een einde te maken aan de door Joe Biden opgelegde EV-quota. Het enige probleem is dat er nooit opgelegde quota zijn geweest, slechts een intentieverklaring, een aanbeveling, met als doel 50% van de EV-verkopen in 2030 te bereiken. Een van Trump's eerste maatregelen is dus om een regel ongedaan te maken die niet bestaat. Verder, hoewel iedereen verwachtte dat hij een einde zou maken aan de belastingkrediet van $7.500 bij de aankoop van een EV, is daarover niets gespecificeerd in het decreet.
De stekker uit stopcontacten trekken
Er is echter iets concreets in het document dat door Trump is ondertekend: de onmiddellijke stopzetting van alle federale steun voor de ontwikkeling van infrastructuur. Concreet had Biden in 2021 een plan gelanceerd voor de ontwikkeling van een nationaal netwerk van laadpalen. Dit plan had een budget van $7,5 miljard en was gericht op het plaatsen van 500.000 laadpunten tegen 2030. Dit plan is inderdaad opgeschort sinds de inauguratie van Trump, en het is voorlopig zijn enige echte anti-EV-maatregel. Geen door het publiek gesteund laadnetwerk? Elon moet blij zijn, hij die zijn Supercharger-netwerk voor steeds meer merken opent en uiteraard de abonnementsgelden van de gebruikers incasseert...