Tesla: een hand omhoog, verkoopcijfers omlaag

Voor sommigen zou men politiek en auto-industrie niet moeten vermengen, net zoals men "de man van zijn werk zou moeten scheiden". Maar niemand kan een consument beletten om met een geweten te kopen. En blijkbaar is er in het geweten van veel Europeanen iets onverenigbaars ontstaan tussen de wens om een positieve daad te stellen door een elektrische auto te kopen en het kopen van een Tesla. We zagen al dat het merk wereldwijd in 2024 een achteruitgang kende, voor het eerst in 10 jaar, maar die daling met een fractie van een procent leek vooral te wijten aan een verouderd assortiment.
Tot 75% minder
Maar de verkoopcijfers van januari 2025, vergeleken met die van januari 2024, zijn van een heel andere orde. Een daling van 18% in het Verenigd Koninkrijk, 31% in Portugal, 44% in België, bijna 60% in Duitsland, 63% in Frankrijk en zelfs 75% in Spanje (niet-exhaustieve lijst). Zelfs in Noorwegen, hét elektro-autoland bij uitstek (96% van de nieuw verkochte auto's in 2024 waren elektrisch), daalt Tesla met 40% en zakt van de 1e naar de 3e plaats op de markt. Alleen een kwestie van het productaanbod? Zeer onwaarschijnlijk. Het imago van de Big Boss speelt hier ongetwijfeld een rol, en dat verklaart ook waarom het merk Tesla 26% van zijn beurswaarde in een jaar tijd heeft verloren. Achter de schermen zou er zelfs een groeiende beweging zijn onder Tesla-aandeelhouders, die tot nu toe zeer gedisciplineerd waren, om Musk simpelweg te ontslaan. Wordt vervolgd...