Te koop: een hoeksteen uit de BMW-geschiedenis
De sportafdeling BMW M werd opgericht in 1972, en hun eerste straatmodel, de legendarische M1, was eigenlijk vooral een gehomologeerde racewagen. In 1979 bracht M voor het eerst een sportversie van een berline op de markt: de M535i. Maar enkele jaren eerder had een tuner al een poging gewaagd om de E12-generatie van de 5 Reeks op te voeren. En dat is wat u hier voor u ziet: de Alpina B2. Je zou bijna durven stellen dat Alpina, met zo’n geslaagd product als deze, BMW ertoe heeft aangezet om zelf gespierde versies van zijn berlines te ontwikkelen. En dat “bijna” mag gerust weggelaten worden.
Totale restauratie
Dit exemplaar uit 1976 verkeert in een uitzonderlijke staat. Logisch, want hij werd volledig gerestaureerd — tot op de kale carrosserie, die op een spit werd bewerkt. De motor telt net geen 149.000 km. Oorspronkelijk was het een 2,8-liter zes-in-lijn, die Alpina herwerkte tot een 3,0-liter met een voor die tijd indrukwekkend vermogen van 230 pk. Alles werd herzien en opnieuw opgebouwd: de motor, de manuele versnellingsbak, de assen, de stuurinrichting, de remmen, enzovoort. De carrosserie kreeg opnieuw zijn originele Fjordblauwe kleur, inclusief de typische groen-blauwe striping van de vroege Alpina’s. De 14’’-velgen kregen gloednieuwe banden, en het interieur lijkt zo uit de fabriek te komen. Volgens het veilinghuis werden er destijds maar enkele exemplaren van dit model gebouwd. En als er vandaag nog bestaan, zullen er weinig zijn die er zo fris uitzien als deze. Kortom: een echt stukje geschiedenis van het Beierse merk, waarvoor geen publieke schatting werd gegeven.