Stellantis stelt gloednieuwe krachtige viercilinder voor
De motor heet “Hurricane” (orkaan), heeft een cilinderinhoud van 2,0 liter en levert tot 325 pk en 450 Nm in zijn krachtigste versie. Cijfers die doen denken aan de 2.0-liter waar Toyota aan werkt, goed voor maximaal 400 pk. Het verschil? De Stellantis-motor werd voorgesteld door de Amerikaanse tak van de groep. Het piekvermogen werd gemeten met een hoge compressieverhouding op de in de VS gangbare benzine met 87 octaan. Met onze Europese 95- of 98-brandstof zou de compressieverhouding nog kunnen stijgen, en dus ook het vermogen. De eerste auto die de Hurricane krijgt, wordt de vernieuwde Jeep Grand Cherokee. Een puur Amerikaanse motor dus? Dat valt nog te bezien...
Turbulent Jet Ignition
Het bijzondere aan deze motor is de technologie “Turbulent Jet Ignition”. De beschrijving van dit zogeheten voorverbrandingssysteem doet sterk denken aan een gelijkaardig principe dat wordt gebruikt in de V6 van Maserati, een van de merken van Stellantis. Ook andere technische details verrassen, zeker voor ingenieurs aan de overkant van de Atlantische Oceaan, die niet meteen bekendstaan om hun liefde voor kleine, hoogtoerige motoren. Ons vermoeden? De Hurricane is in werkelijkheid een ontwerp van de Italiaanse tak van Stellantis. En dus waarschijnlijk van bij het begin ontwikkeld om de vurigheid en het geluid te leveren die we verwachten… van een Alfa Romeo. Wedden dat we deze motor terugzien bij de (vertraagde) nieuwe Giulia en Stelvio?