Stellantis gooit de handdoek in de ring voor waterstof
Nog niet zo lang geleden promootte het concern de Peugeot e-Boxer Hydrogen en Citroën ë-Jumpy Hydrogen in reclamecampagnes. Maar nu wordt niet alleen de ontwikkeling stopgezet, ook de geplande productie in Hordain en Gliwice is geannuleerd. De cijfers spreken boekdelen: slechts 300 waterstofbestelwagens werden verkocht, terwijl de ontwikkelingskosten enorm waren. Stellantis kiest er nu voor om zich te richten op technologieën die commercieel sneller renderen, zoals batterij-elektrisch rijden en plug-in hybrides.
Toyota en Hyundai blijven geloven
Toch is waterstof niet volledig afgeschreven. Toyota, pionier met zijn berline Mirai, blijft investeren in de technologie, net als Hyundai, dat binnenkort een tweede generatie van de Nexo-SUV lanceert. Maar het blijven uitzonderingen in een Europese context die steeds minder gunstig is voor waterstof. Renault probeerde voet aan de grond te krijgen via Hyvia, een joint venture met Plug Power, maar die werd begin 2025 failliet verklaard. De terugtrekking van Stellantis heeft ook te maken met de vele technische en economische barrières die de technologie nog ondervindt. De voertuigen zijn duur, waterstoftankstations zijn schaars en kostbaar, en de productie van “groene” waterstof vergt enorme investeringen. Daarbovenop komen de industriële uitdagingen, een onderontwikkelde logistieke keten en een zwakke vraag. Zolang die knelpunten niet zijn opgelost, blijft waterstof een technologie van de toekomst – maar dan wel een verre toekomst…