Nieuwe Amerikaanse invoerrechten: 15% op alle Europese auto’s
Donald Trump en Ursula Von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, hebben uiteindelijk een akkoord bereikt over de Amerikaanse douanetarieven: een nieuw tarief van 15% op alle ingevoerde auto’s. Europa drong al maandenlang aan op een verlaging van deze tarieven, vooral die op staal (50%), aluminium (50%) en auto’s, die in april nog tot 27,5% waren gestegen. Hoewel het nieuwe tarief van 15% op het eerste gezicht een redelijk compromis lijkt ten opzichte van de aanvankelijk voorgestelde 30%, betekent het een zware klap voor de Europese autosector, die tot nu toe slechts 2,5% betaalde.
Een duidelijke achteruitgang voor Europa
Duitse merken zijn bijzonder kwetsbaar, aangezien de VS hun grootste exportmarkt is. De Volkswagen-groep (ook eigenaar van Audi, Porsche en Bentley) verwacht een extra kost van 1,3 miljard euro, en ook Mercedes-Benz en BMW maken zich grote zorgen. Het akkoord beperkt zich bovendien niet tot auto's: strategische sectoren zoals staal, aluminium, geneesmiddelen, wijn, sterke drank en luchtvaart blijven onderworpen aan hoge invoerrechten. De onderhandelingen over die tarieven zijn nog gaande. Tegelijkertijd kondigde Brussel massale aankopen aan van Amerikaanse fossiele brandstoffen (750 miljard euro) en militair materieel (600 miljard euro), wat het evenwicht in het akkoord nog verder verstoort. Deze nieuwe invoerrechten van 15% kunnen de al wankele Europese autosector nog meer onder druk zetten.