MG lanceert de eerste solid-state batterij
Wie zal de race naar solid-state batterijen winnen onder de Chinese autoconstructeurs en de industriëlen van de sector? BYD, CATL, Xiaomi, Huawei en Changan werken er al jaren hard aan om als eerste een elektrische wagen met deze batterijtechnologie op de markt te brengen. Een "must-have" waar alle constructeurs naar streven, want in tegenstelling tot de vloeibare batterijen die momenteel gangbaar zijn op de markt, bieden solid-state batterijen gemiddeld twee keer zoveel energiedichtheid. Dit maakt grotere rijbereiken mogelijk, in een compacter en lichter formaat dan de huidige lithiumbatterijen. Top! Maar deze technologie stuitte tot nu toe op kosten- en technische problemen, waardoor de grootschalige ontwikkeling werd afgeremd. Uiteindelijk is het iemand gelukt: SAIC.
MG 4, het eerste massamodel met een solid-state batterij
De groep uit Shanghai, die in Europa de merken MG en Maxus verdeelt, kondigde zojuist aan dat de nieuwe compacte berline MG 4 de eerste massaal geproduceerde elektrische wagen zal zijn met een semi-solid batterij. Ja, semi-solid, want “de nieuwe batterij, geleverd door QingTao Energy, bevat 5% vloeibaar elektrolyt.” Met een capaciteit van 70 kWh haalt ze 537 km volgens de Chinese CLTC-cyclus op één lading, wat overeenkomt met ongeveer 456 km volgens onze Europese WLTP-cyclus. De CEO van het merk, Chen Chui, legde ook uit dat de batterij 13% efficiënter is dan een lithiumbatterij bij lage temperaturen (tot -7°C) en volledig bestand is tegen schokken en perforaties. Het productiemodel, dat eerst in China en vervolgens in Europa wordt gelanceerd, wordt op 5 augustus volledig voorgesteld. Dan zullen we alle details over het design, de uitrusting en de aandrijflijnen te weten komen.