Leapmotor, het Chinese strijdpaard van Stellantis

3mnd geleden Laurent Zilli

Hoewel de groep momenteel met heel wat problemen kampt, had Stellantis duidelijk een neus voor zaken door te investeren in wat vandaag de meest succesvolle Chinese autostart-up is.

Leapmotor, een naam die voor het grote publiek nog volkomen onbekend klinkt, vormt een zeldzame zonnestraal in de grijze hemel van Stellantis. Het merk werd in 2015 opgericht en bracht pas in 2019 zijn eerste wagens uit. Vandaag heeft dit discrete, kleine Chinese merk al rivalen als Xpeng en vooral Xiaomi — dochter van een smartphonegigant die voortdurend de aandacht trekt met snelheidsrecords op circuit en... in de orderboeken — achter zich gelaten. Maar haasten helpt niet! Leapmotor slaagt erin de concurrentie te overklassen door verschillende factoren: bescheiden blijven in plaats van op premium te mikken, zoveel mogelijk onderdelen zelf te ontwikkelen en te bouwen om ultraconcurrerende prijzen te bieden, en kunnen rekenen op een sterke Europese partner.

Win-win

In tegenstelling tot de anderen profiteert Leapmotor namelijk van zijn samenwerking met Stellantis om zijn wagens gemakkelijker in Europa te verkopen, op een moment dat de Chinese markt volledig verzadigd raakt en de groeimogelijkheden daar opdrogen. Het is dus onder meer dankzij Europa dat de constructeur mikt op 500.000 wereldwijde verkopen in 2025, tegenover 290.000 in 2024. In de eerste helft van 2025 boekte het bedrijf zijn eerste winst, en de waarde van het Leapmotor-aandeel ligt vandaag 200 % hoger dan een jaar geleden. Stellantis bezit bovendien 20 % van de aandelen. Nog een wederzijds voordeel van de samenwerking: de bezetting van de Europese fabrieken van de groep. Leapmotor produceert in Europa om de “Chinataks” te vermijden, terwijl Stellantis zo een zekere activiteit kan garanderen in sites die anders misschien zouden sluiten. Kortom: tussen airbags en Puretec is dit het goede nieuws waar Stellantis momenteel nood aan heeft.

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in