Kia en Disney lanceren geanimeerde thema’s aan boord
Nu de dashboards van verschillende constructeurs steeds meer op elkaar lijken, kiest Kia voor een meer originele aanpak. De nieuwe Disney-thema’s, het resultaat van een samenwerking met de Amerikaanse gigant, veranderen het uiterlijk van de schermen met animaties, aangepaste kleuren en nieuwe achtergronden uit populaire franchises. Geen technische revolutie op zich, maar wel een duidelijkere personalisatie, bedoeld om gezinnen en liefhebbers van unieke sferen aan te spreken. Het is ook een teken van de tijd: in een markt waar prestaties en technologie steeds meer gestandaardiseerd raken, wordt de gebruikerservaring een echt onderscheidingspunt voor autobouwers.
Een nieuwe troef voor Kia
De thema’s worden geleidelijk uitgerold via over-the-air-updates (OTA) en verrijken het personalisatieaanbod van Kia-modellen. Binnenkort zouden er nog meer universums volgen, opnieuw afkomstig van Disney. Deze samenwerking illustreert de huidige strategie van vele constructeurs: inzetten op gebruiksdetails, soms puur esthetisch, om zich te onderscheiden in een steeds uniformer autolandschap. Voor Kia is het een manier om nieuwe codes te verkennen, door een vleugje “popcultuur” te integreren in een interface die normaal gezien pragmatisch en vrij conservatief blijft.