Horse C15, de motor die EV’s in hybrides verandert

3mnd geleden Laurent Zilli

Na de voorstelling in april van een ultracompacte hybride-unit die op een elektrisch platform kan worden geïnstalleerd, gaat de motortak van Renault nog een stap verder… om eigenlijk een stap terug te zetten in de elektrificatie.

Een ironie van het lot: twee jaar geleden zocht men nog hoe men een hybride wagen elektrisch kon maken, vandaag zoekt men hoe men een benzinemotor kan vastmaken aan een elektrische auto. Intussen blijkt dat bijna alle constructeurs die plechtig beloofd hadden snel volledig elektrisch te gaan, op hun stappen terugkeren. Voor de anderen, die geen plan B hadden voorzien, kan dat pijnlijk worden. Tenzij ze aankloppen bij Horse, de joint venture van Renault en Geely, die net een “kant-en-klare” oplossing presenteerde.

Range extender

Die oplossing heet C15, zonder enig verband met het iconische Franse bestelwagentje. Het gaat om een ultracompact mechanisch blok dat een 1.5-benzinemotor, een generator, een inverter en een koelsysteem integreert. Het blok bestaat in een klassieke versie, 95 pk, of een turboversie, 163 pk. In zijn klassieke versie meet het amper 50/55/27 cm, en dat is meteen zijn grootste troef. Het is compact genoeg om plaats te nemen waar normaal de frunk (voorste koffer) zit van een EV. En net dat is zijn bedoeling: tegen lage kosten een elektrische wagen omvormen tot een EV met range extender. Wedden dat de Renault 5 en 4 hem vroeg of laat zullen adopteren?

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in