Horse C15, de motor die EV’s in hybrides verandert
Een ironie van het lot: twee jaar geleden zocht men nog hoe men een hybride wagen elektrisch kon maken, vandaag zoekt men hoe men een benzinemotor kan vastmaken aan een elektrische auto. Intussen blijkt dat bijna alle constructeurs die plechtig beloofd hadden snel volledig elektrisch te gaan, op hun stappen terugkeren. Voor de anderen, die geen plan B hadden voorzien, kan dat pijnlijk worden. Tenzij ze aankloppen bij Horse, de joint venture van Renault en Geely, die net een “kant-en-klare” oplossing presenteerde.
Range extender
Die oplossing heet C15, zonder enig verband met het iconische Franse bestelwagentje. Het gaat om een ultracompact mechanisch blok dat een 1.5-benzinemotor, een generator, een inverter en een koelsysteem integreert. Het blok bestaat in een klassieke versie, 95 pk, of een turboversie, 163 pk. In zijn klassieke versie meet het amper 50/55/27 cm, en dat is meteen zijn grootste troef. Het is compact genoeg om plaats te nemen waar normaal de frunk (voorste koffer) zit van een EV. En net dat is zijn bedoeling: tegen lage kosten een elektrische wagen omvormen tot een EV met range extender. Wedden dat de Renault 5 en 4 hem vroeg of laat zullen adopteren?