Het gevaar van het beschadigen van een klantenauto in je garage

2w geleden

Een auto in je garage houden is een grote verantwoordelijkheid voor de garagehouder. Hoe minder tijd de auto in de garage staat, hoe beter, want het beschadigen van een auto van een klant kan erg duur uitvallen. 

Veel garagehouders vergeten dat het bewaren van een auto van een klant een financieel risico voor henzelf betekent. In veel gevallen hebben mensen hun auto opgehaald met deuken die tijdens de reparatie zijn ontstaan. Logischerwijs is dit geen wenselijke situatie, noch voor de klant, noch voor de monteur. Als de auto beschadigd is, wie is er dan verantwoordelijk?

Een contract en een gerechtelijke uitspraak

De aansprakelijkheid van de garagist wordt bevestigd door het borgcontract. Wanneer iemand zijn auto in de garage moet achterlaten, of dat nu voor een uur is of voor meerdere dagen, moeten beide partijen een borgcontract ondertekenen. In dit contract staat dat het voertuig in dezelfde staat moet worden teruggebracht als waarin het werd ontvangen. Dit is voordat er reparaties of onderhoud worden uitgevoerd. In geval van schade kan de klant de staat van het voertuig betwisten en beslist mogelijks een rechter. Volgens het contract is de garagist verantwoordelijk voor het verzorgen en in oorspronkelijke staat houden van het voertuig. Fouten kunnen dus prijzig zijn.

Met dit contract is de professional dus maar beperkt beschermd. Tegelijkertijd is het toch zonde om je auto beschadigd terug te vinden na een bezoek aan de garage?

 

Tags: Insoliet
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in