François Provost, het nieuwe gezicht van de Renault-groep
Na het verrassende vertrek van Renault-CEO Luca de Meo midden juli – hij vertrok naar Kering om luxemerken als Gucci en Yves Saint Laurent te herstructureren – zocht het Franse concern een opvolger. Drie kandidaten kwamen in aanmerking: Denis Le Vot (CEO van Dacia), François Provost (inkoopdirecteur bij Renault), en Maxime Picat (inkoopdirecteur bij Stellantis). Deze week hakte de raad van bestuur de knoop door. Niet Le Vot, de “favoriet”, maar François Provost kreeg het mandaat. Hij is afgestudeerd aan de École Polytechnique en de École des Mines en werkt al 23 jaar bij Renault. Hij bekleedde verschillende hoge functies, waaronder CEO van Renault-Samsung Motors (nu Renault Korea) en verantwoordelijk voor de operaties in China. Sinds 2023 was hij verantwoordelijk voor inkoop, partnerships en public affairs.
“Meneer Internationaal” van de Renault-groep
Het lijkt vooral zijn ervaring met internationale samenwerkingen die de doorslag gaf. Want Renault, dat na het vertrek uit Rusland nauwelijks buiten Europa aanwezig is, heeft dankzij Provost belangrijke partnerships opgezet om internationaal te groeien. Denk aan de samenwerking met Geely, die Renault moet helpen groeien in Azië en Latijns-Amerika, het verderzetten van de alliantie met Nissan en Mitsubishi Motors, en de oprichting van het Advanced China Development Center (ACDC), waar de toekomstige elektrische Renault Twingo en Nissan Pixo worden ontwikkeld. De benoeming van Provost lijkt dus logisch, net nu Renault volop inzet op internationale expansie (denk aan de nieuwe Boreal-SUV). Maar zijn takenpakket is zwaar: het plan “Futurama” van zijn voorganger uitrollen, blijven groeien in Korea, Brazilië en India, en het elektrificatieproces begeleiden. Toch lijkt dit geen onmogelijke missie voor deze “discrete maar harde werker”, die geprezen wordt om zijn gevoel voor diplomatie en zijn kennis van het vak.