Europese automarkt: Chinese merken winnen verder terrein

1mnd geleden Laurent Zilli

In september bereikten Chinese constructeurs een nieuw record in Europa: samen goed voor 7,4 % marktaandeel, tegenover 3,3 % een jaar eerder. Een spectaculaire sprong, gedragen door MG, BYD en Chery, waarvan de gecombineerde verkopen bijna verdubbelden.

De cijfers spreken voor zich: MG, dat al in het voorjaar van 2020 voet aan de grond kreeg, blijft dankzij die voorsprong het best verkopende Chinese merk in Europa, met 33 536 registraties (+77 %). Daarna volgen BYD met 24 336 verkopen (+460 %) en Chery (met de submerken Omoda en Jaecoo) met 18 454 eenheden. BYD en Chery noteren dus duizelingwekkende groeicijfers van respectievelijk 460 % en 650 %. Samen zijn deze drie merken goed voor meer dan 80 % van alle uit China ingevoerde voertuigen – meer dan 90 000 wagens in één maand tijd.

Hun Europese marktaandeel is op één jaar tijd meer dan verdubbeld. En hoewel de invoerheffingen die Brussel sinds november 2024 oplegt de import van volledig elektrische wagens hebben afgeremd, hebben ze het Chinese momentum niet gebroken. BYD, MG en Chery toonden hun opmerkelijke wendbaarheid door hun aanbod aan te passen: in september bestonden bijna 30 % van hun verkopen uit plug-inhybrides (tegen 3 % een jaar eerder), terwijl de volledig elektrische modellen terugvielen tot 32 %. De rest was verdeeld over gewone hybrides (21 %) en benzineversies.

Europa in het nauw

Met hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen tonen de Chinese merken dat ze de middelen hebben om de Europese handelsbarrières te omzeilen en hun opmars voort te zetten. Voor de Europese Unie wordt het er niet eenvoudiger op. Op het eerste gezicht lijkt het logisch de invoerrechten uit te breiden naar andere aandrijflijnen, om zo de lokale industrie te beschermen. Maar zo’n beslissing dreigt uit te monden in een echte handelsoorlog met Peking. Een lastig evenwicht. Ondertussen verschuiven de posities: MG laat nu Volvo achter zich (dat weliswaar ook tot een Chinese groep behoort, maar nog steeds als Europees merk wordt meegerekend), BYD doet het beter dan Fiat en Chery zit Land Rover op de hielen. Aan dit tempo zouden Chinese merken tegen het einde van het jaar de kaap van een half miljoen registraties in Europa kunnen overschrijden.

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in