Er zal maar één Porsche 963 RSP zijn

2w geleden Laurent Zilli

We droomden ervan, maar Porsche... deed het niet. Neen, de 963 RSP is uiteindelijk niet de nieuwe erfgename van een uitzonderlijke lijn. Deze ontsnapte uit de racerij is ontwikkeld voor één man, die een bijzondere plaats inneemt in de geschiedenis van Porsche.

RSP, zoals in Roger S. Penske. Motorsportliefhebbers kennen de naam van deze voormalige piloot maar al te goed. In de jaren 60 richtte hij zijn eigen raceteam op, waarmee hij sindsdien alle grote kampioenschappen veroverde — behalve de Formule 1. Penske en Porsche, dat is een lange geschiedenis. Het meest recente hoofdstuk: de deelname aan het WEC met de hybride hypercar 963, onder de kleuren van het Amerikaanse team. En net hij krijgt dus deze unieke wagen, al is het verhaal niet wat je denkt.

Hommage aan Graaf Rossi

Het is namelijk niet Roger Penske die Porsche vroeg om een 963 om te bouwen voor gebruik op de openbare weg. Alles begon bij de CEO van Porsche Cars North America, die het idee lanceerde om een eerbetoon te brengen aan de 917 Comte Rossi uit 1971. Zoals de naam doet vermoeden, ging het om een legendarische Porsche 917-racewagen, die op verzoek van Graaf Rossi di Montelera — toen de baas van het aperitievenmerk Martini — straatlegaal werd gemaakt.
En zo werd de 963 RSP geboren, met dezelfde grijze kleur en een interieur afgewerkt in bruin leder en alcantara, net als haar voorouder. En Penske? Die werd door Porsche “vrijwillig aangeduid” als eigenaar van deze unieke wagen. Technisch gezien ligt ze uiteraard hoger dan de raceversie, kreeg ze de zachtste toegelaten demping voor raceophangingen, en werd de volledige hybride aandrijflijn herprogrammeerd — niet om vermogen in te leveren (de 680 pk blijven behouden), maar om het op een meer beschaafde manier aan te bieden. Tot slot zorgen wat elektronische ingrepen ervoor dat de lichten ook richtingaanwijzers kunnen geven. Is ze dan klaar voor de openbare weg? Niet helemaal. De aanpassingen laten net toe om occasioneel een tijdelijke toelating te krijgen om op de openbare weg te rijden. In tegenstelling tot de Comte Rossi, die volledig legaal was. Kortom, de heer Penske zal niet zomaar met zijn bolide over de wegen kunnen razen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren