Een derde waterstofmodel op de markt in 2027
Waterstof en mobiliteit: een onderwerp dat telkens opnieuw discussie uitlokt tussen sceptici en believers, net zoals de batterij-elektrische wagen dat doet. Of het nu als “klassieke brandstof” voor een verbrandingsmotor wordt gebruikt, of als bron voor een brandstofcel die elektriciteit opwekt, heel wat constructeurs onderzoeken zelf het potentieel van waterstof of investeren mee in onafhankelijk onderzoek. Maar vandaag zijn er slechts twee merken die effectief brandstofcelwagens aanbieden: Toyota met de Mirai, en Hyundai met de onlangs vernieuwde Nexo. Ook BMW komt hier regelmatig ter sprake, want in 2023 zette het merk een experimentele vloot X5-modellen op waterstof in. En dat bleek vruchtbaar: op de recente editie van de wereldtop over waterstof (van 20 tot 22 mei) bevestigde een BMW-woordvoerder dat het gamma tegen 2027 een brandstofcelmodel zal tellen.
Witte waterstof
En daar is het debat weer: sommigen zeggen dat het verspilling is om energie te gebruiken om waterstof te maken in plaats van ze gewoon op te slaan in batterijen. Anderen zeggen dan weer dat je waterstof in 5 minuten tankt, terwijl opladen 30 minuten duurt. En nog anderen herinneren eraan dat waterstof handig is om energie op te slaan die anders toch verloren zou gaan, zoals windenergie ’s nachts. Maar nu is er een nieuwe piste die steeds meer wetenschappers boeit: witte waterstof. Dat is waterstof die in natuurlijke staat voorkomt, en waarvan men sinds enkele jaren afzettingen ontdekt in Australië, de VS en zelfs in Frankrijk.
Onlangs publiceerde het tijdschrift Nature de resultaten van een studie van drie universiteiten in het VK en Canada, over de geografische gebieden waar geologie natuurlijke waterstof zou kunnen produceren. Conclusie? Er zijn wereldwijd talloze potentiële afzettingen, met enorme reserves in de VS, Mali, Oman en Australië. In Frankrijk zouden de ontdekte voorraden 46 miljoen ton bedragen. Ter vergelijking: wereldwijd werd in 2024 zo’n 90 miljoen ton waterstof verbruikt. Met andere woorden: het wereldwijde potentieel zou voldoende kunnen zijn voor… 170.000 jaar energie. Geen toekomst voor H2?