De volgende Mazda MX-5 krijgt een groot hart
Sinds de presentatie van het Iconic SP-concept gonst het van de speculaties over hoe de volgende generatie MX-5 eruit zal zien. In een interview met het Amerikaanse Road & Track heeft Ryuichi Umeshita, hoofd van de verbrandingsmotoren bij Mazda, de spanning weggenomen. Hij bevestigde dat de nieuwe “Miata” in 2027 zal verschijnen. Hij bevestigde ook dat die een verbrandingsmotor behoudt, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak. Alleen dat al is vandaag bijna ongelofelijk. Een tijdperk dat beheerst wordt door de bezorgdheid over emissiereductie, en het is precies met dat in het achterhoofd dat de ingenieurs een onverwachte motor kozen voor de kleine Japanner.
Zelfde vermogen, meer koppel
Onder de motorkap, in plaats van de 1,5 l- en 2,0 l-blokken (waar Europa geen recht meer op heeft), komt er een 2,5-liter viercilinder. Dat lijkt misschien tegennatuurlijk, maar het is net het omgekeerde. Door van een grotere motor dezelfde inspanning te vragen, hoeft die minder te “vechten”. En verwacht geen extra vermogen, want Mazda vindt dat de huidige 180 pk meer dan voldoende zijn. Maar prestaties en rijplezier zouden toch nog een niveau hoger kunnen, want zelfs zonder extra pk’s levert een grotere motor per definitie meer koppel, en Umeshita zegt bovendien dat de nieuwe MX-5 nog lichter wordt. Hand omhoog wie al uitkijkt naar 2027.