BMW iX3 : meer dan 1.000 km op één lading, echt waar?
Vanuit de fabriek in Debrecen in Hongarije reed de elektrische SUV 1.007,7 km op één lading, en bij aankomst bleef nog 2% batterij over. Om dat resultaat te bereiken, vermeed het team bewust de autosnelweg, reed het aan een gematigde snelheid, schakelde het verwarming, airco en radio uit, en koos het voor 20-inch velgen in plaats van de grotere beschikbare opties. Zoveel factoren maken de test weinig representatief voor dagelijks gebruik, maar ze geven wel een idee van de maximale capaciteiten van het voertuig.
Cijfers om te nuanceren
De iX3 staat op het Neue Klasse 800V-platform en beschikt over een batterij van 108,7 kWh, met twee motoren die samen 463 pk leveren. Het voertuig combineert kracht met energieterugwinning om de autonomie te optimaliseren, maar het rendement hangt sterk af van de rijstijl en de omstandigheden. Deze test toont wat de SUV kan in een streng gecontroleerd scenario, maar garandeert absoluut niet dat een gemiddelde bestuurder hetzelfde resultaat kan halen.
Uiteindelijk illustreert de ervaring dat de WLTP-autonomie niet per se het absolute maximum is, maar dat er een grote kloof kan bestaan tussen officiële gegevens en reëel gebruik. De iX3 blijft op papier een performante elektrische SUV, maar de praktische resultaten variëren sterk naargelang de omstandigheden en de manier van rijden. Zoals bij alle elektrische voertuigen.