Audi verandert (weer) zijn nomenclatuur

10mnd geleden Laurent Zilli

Het is de derde keer in minder dan tien jaar dat Audi een nieuwe nomenclatuur aankondigt. Elke keer is het doel de gamma-indeling duidelijker te maken, maar het effect is dat het steeds verwarrender wordt.

In 2017 besloot Audi dat het duidelijker zou zijn om de mechanica van modellen te hiërarchiseren door op de kofferbak een tweecijferig getal te plakken. Zo verschenen de 35, 45, 50 en anderen, zonder enige specifieke aanduiding van cilinderinhoud of vermogen (maar dat was bij Mercedes en BMW al lang zo). Maar gaf dit het publiek een idee van de "rang" van een bepaalde auto? Niet echt. Daarom werd deze nomenclatuur vanaf 2024 voor de nieuwe modellen verlaten.

Even-odd

In 2023 bedachten de marketingbreinen van Audi een ander idee: de toevoeging "e-tron" om elektrische modellen aan te duiden, is te veel. Laten we het anders doen: alles wat 100% elektrisch is, heeft een even nummer (A6, Q6, Q4), alles met een verbrandingsmotor heeft een oneven nummer (A3, A5, Q5, etc.). Niet dom en, voor de verandering, eenvoudig te onthouden. Maar in feite lijkt het erop dat traditionele klanten van het merk de draad kwijt zijn geraakt. We hebben zojuist vernomen dat de aanstaande vervanger van de oude thermische A6 niet A7 zal heten zoals verwacht, maar gewoon... A6. En wat met de A5, die momenteel gelanceerd wordt en gepresenteerd werd als de vervanger van de oude A4? "We houden het zo," zeggen ze bij Audi. "Want de nieuwe elektrische A4 die binnenkort uitkomt, is inderdaad kleiner dan de nieuwe A5, dus de logica blijft behouden." Hebt u het goed gevolgd?

Tags: Insoliet Audi

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in