Toyota onthult de negende generatie van zijn Hilux-pick-up

1mnd geleden Laurent Zilli

Toyota heeft zojuist het doek gelicht van de gloednieuwe Hilux. Bekend om zijn robuustheid en betrouwbaarheid, keert de pick-up terug voor een negende generatie die resoluut de weg inslaat van elektrificatie – in verschillende gradaties.

In het segment van de “1 ton” dubbelcabine-pick-ups in Europa is de Toyota Hilux de meest serieuze concurrent van de Ford Ranger, de onbetwiste leider in deze categorie. Om zijn rivaal wat meer te plagen, zet deze nieuwe generatie in op een meer uitgesproken design, een aangenamere rijervaring – geïnspireerd door de nieuwe Land Cruiser – en op digitalisering. De nieuwkomer beschikt over twee schermen van 12,3 inch voor het instrumentenpaneel en het multimediasysteem, evenals over meer uitgebreide rijhulpsystemen en veiligheidsvoorzieningen dan ooit tevoren. Voorlopig is enkel de dubbelcabineversie onthuld, en het is zeer waarschijnlijk dat dit de enige variant zal zijn die bij ons wordt aangeboden.

Hybride, elektrisch of... waterstof!

De echte revolutie van deze nieuwe generatie bevindt zich onder de motorkap. Uiteraard behoudt de Hilux een dieselmotor: een 2.8-liter met 48V mild-hybride technologie en een vermogen van 196 pk, een motor die eerder dit jaar al werd geïntroduceerd op het huidige model. Deze versie zal als eerste op de markt verschijnen, in het voorjaar van 2026.

Iets later zal de Hilux ook beschikbaar zijn als volledig elektrische versie, waarmee hij nieuwe concurrentie brengt in het ontluikende segment van elektrische pick-ups. De Japanse constructeur voorziet een bescheiden batterij van 59,2 kWh, goed voor een rijbereik van 240 km. Dat is eerder beperkt, en het valt nog te zien hoeveel daarvan overblijft wanneer de wagen zijn nuttige lading van 715 kg meedraagt of een aanhangwagen van 1.600 kg trekt. Ook hier ligt dat lager dan de 3,5 ton die de dieselvariant mag trekken.

Ten slotte zal het gamma op termijn worden uitgebreid met een waterstofversie, aangedreven door een brandstofcel – zoals bij de berline Mirai of de Hyundai Nexo.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in