Stellantis stelt zijn Poolse fabriek open voor Leapmotors

1mnd geleden | Laurent Zilli

Volgens informatie van Reuters zou de Chinese autofabrikant Leapmotors nog voor de zomer kunnen beginnen met het assembleren van auto's in een fabriek van Stellantis.

Nog niets is echt officieel, maar de puzzelstukjes vallen zo goed in elkaar dat alles wel móét kloppen. De Chinese autofabrikant Leapmotors, waarin Stellantis eind 2023 een belang van 21% nam, zou al dit voorjaar kunnen beginnen met de assemblage van een elektrisch model in zijn fabriek in Tychy, Polen. Het model zou de T03 zijn, een 74 pk sterke elektrische mini-stadsauto met een prijs van ongeveer 20.000 euro. Terugkijkend op al het nieuws van de afgelopen weken is dit eigenlijk wel logisch.

In kitvorm

In februari berichtten we over de productie van Leapmotors in de historische Mirafiorifabriek in Turijn, die op een lager tempo terugviel door de tegenvallende verkoop van de elektrische 500. Nog maar een paar dagen geleden was er sprake van de mogelijkheid om daarvan een hybride versie op de markt te brengen. Dit zou de problemen van Mirafiori oplossen en de mogelijks toekomstig verweesde klanten van de 'gewone' 500 terugwinnen. Het model uit 2007 zal niet meer voldoen aan de nieuwste Europese normen, die in juli van kracht worden. Gevolg? Eén welbepaalde fabriek blijft verstoken van zo'n 100.000 eenheden per jaar: Tychy. De cirkel is rond. De Poolse fabriek zou dus belast kunnen worden met de assemblage van T03 Leapmotors, die 'in kitvorm' uit China zouden komen. Een praktijk die heel gebruikelijk was in onze regio's vóór de eenwording van de Europese markt, en die al bedoeld was om... invoerbelastingen te vermijden. Zo heeft partner Stellantis een voorsprong op bijvoorbeeld BYD, dat zijn Hongaarse fabriek vanaf nul moet opbouwen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in