Skoda droomt van haar eigen “Renault 5”
We horen de zuurpruimen al zuchten en schamperen over welk Skoda-model ooit de symbolische kracht van een Renault 5 zou kunnen evenaren. Laat ons duidelijk zijn: waarschijnlijk geen enkel. Of toch niet voor ons, in West-Europa. Maar voor de Tsjechen en Slowaken – en ook voor buurlanden en duizenden bestuurders “van bij ons” – betekende de Skoda Favorit wél een keerpunt. Geboren nog voor de val van het IJzeren Gordijn, was dit waarschijnlijk de eerste “moderne” Skoda. Met voorin de motor en aandrijving, een compacte hatchback-architectuur, een meer dan degelijke kwaliteit… En een van haar grootste verdiensten is misschien wel dat ze de aandacht trok van de VW-groep, die Skoda uiteindelijk overnam en er het merk van maakte dat we vandaag kennen. Dus ja, de Favorit heeft wel degelijk historische en symbolische waarde.
Crossover
Ljudmil Slavov, designer bij het merk, bedacht een retro-moderne wagen die de meest karakteristieke trekken van de Favorit (de lichtblokken, de hoekige lijnen) herinterpreteert via de huidige vormentaal van Skoda. Vervolgens riep hij de hulp in van David Stingl, een gerenommeerde 3D-specialist uit de designwereld, om de schetsen tot leven te wekken. U ziet hier het resultaat: de Favorit is net als de Renault groter en hoger geworden. Logisch ook, want hij is elektrisch en herbergt zijn batterijen in de vloer. Werkt dit recept? Dat is aan ieder voor zich. Misschien hopen autoliefhebbers in het voormalige Tsjechoslowakije dat het project werkelijkheid wordt. Vanuit ons perspectief kunnen we beleefd stellen dat de Favorit voor ons niet hetzelfde emotionele gewicht draagt als een R5 of een Fiat 500.