Mercedes-AMG CLE 53 Coupé: het 'echte spul' onder de motorkap

4mnd geleden | Laurent Zilli

Ergens in Duitsland droomt een handjevol die-hards nog steeds van auto's die veel lawaai maken, zonder dat ze 1,80 meter hoog zijn. Liefhebbers?

Het was niet echt een geheim, maar we zijn blij dat we vandaag de officiële bevestiging krijgen dat de AMG-versie van de nieuwe Mercedes-coupé 'nobeler' zal zijn dan de vorige C-Klasse die door de tuner werd bewerkt. Die kreeg bakken kritiek omdat hij een 'simpele' viercilindermotor gebruikte, gecombineerd met een plug-inhybridesysteem. Het volstaat voor een indrukwekkende cavalerie, maar ook om de weegschaal te doen exploderen tot een gewicht van meer dan 2.200 kilo. Dat geldt niet voor de CLE, althans niet voor deze basisversie.

Zes-in-lijn

Zoals het nummer in zijn naam al aangeeft, wordt de CLE 53 coupé gepresenteerd als een instapmodel. Dat betekent dat er binnenkort een 63-versie zou moeten volgen. Voor dit instapmodel kiest AMG voor een 3,0-liter-zescilinder die 449 pk en 560 Nm ontwikkelt, en gedurende enkele seconden zelfs 600 Nm boost, dankzij een mild hybride systeem dat af en toe voor 23 pk extra zorgt. Aangezien dit een milde hybride op 48 volt is, kunnen we concluderen dat de auto zijn gewicht min of meer onder controle houdt (gegevens niet meegedeeld) en net onder 2 ton blijft. Het model wordt standaard geleverd met een negentraps met dubbele koppeling en vierwielaandrijving, maar met een Drift-modus kunnen de voorwielen worden losgekoppeld. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in