GTI, drie letters officieel terug van weggeweest
Volkswagen zelf zwaait al jaren met het vooruitzicht om deze drie uiterst symbolische letters opnieuw van stal te halen. Maar de geschiedenis herhaalt zich niet. Vroeger was het VW dat de GTI uitvond, maar dit keer is het Peugeot – al jaren de aartsrivaal op dit specifieke terrein – dat als eerste het label nieuw leven inblaast. Uiteraard zit er een addertje onder het gras, en het is precies hetzelfde als bij VW: GTI betekent voortaan elektrisch.
Frans-Franse rivaliteit
De motivatie om de GTI weer tot leven te wekken kwam dit keer niet uit Duitsland, maar uit Frankrijk, met name van de Alpine A290. Die bewees op indrukwekkende wijze dat een kleine elektrische auto bijzonder leuk kan zijn zonder overdreven krachtig te zijn. De Peugeot e-208 neemt nu de uitdaging aan, met een elektromotor van 280 pk op de vooras, gekoppeld aan een sperdifferentieel. Krachtiger maar ook zwaarder dan de Alpine (+/- 1.450 kilo), zou de Peugeot in principe sneller moeten zijn. Maar uiteindelijk zal het afkomen op de afstelling van het chassis. We hopen dat Peugeot zich los kan maken van de aanpak van de laatste “echte” GTI’s (208 en 308), die weliswaar efficiënt, maar ook wat braafjes waren. Als ze willen concurreren met de speelse Alpine, zullen ze flink uit hun kot moeten komen. Antwoord binnen een paar maanden.