Delage D12: productie is echt begonnen

7mnd geleden | Laurent Zilli

Tegen alle verwachtingen in is de Delage niet een van die hypothetische hypercars waarvan het project is mislukt. Er zijn al vier exemplaren gebouwd en het merk denkt al na over de volgende stap.

Ter herinnering: in de zomer van 2020 wordt de D12 onthuld, een hybride hypercar ontworpen om Delage, het prestigieuze Franse merk dat in de jaren 50 verdween, nieuw leven in te blazen. Een van de mensen achter het project is ondernemer Laurent Tapie, zoon van Bernard Tapie. Sindsdien is er vooral radiostilte geweest. Je zou daarom kunnen denken dat de Delage zich bij de meerderheid van dit soort superauto's heeft gevoegd, die maar zo lang leven als hun aankondiging meestal door een gebrek aan financiering. Niet zo dus, want vier van de dertig geplande auto's zijn al gebouwd in een fabriek in Magny-Cours. Volgens Laurent Tapie duurt het vier of vijf jaar om de dertig D12's te voltooien. Tegen die tijd zullen we waarschijnlijk kennis hebben gemaakt met het tweede model van het merk, waarvan we al weten dat het een super-GT à la Bugatti Chiron wordt. En Tapie heeft ook aangekondigd dat het werk aan een derde model al is begonnen.

Delage D12 : hybride V12

En passant willen we je geheugen even opfrissen over de D12. Deze hypercar maakt gebruik van een monocoque volledig uit koolstofvezel, waarin twee inzittenden in tandem zitten. De motor is een atmosferische 7,6 liter-V12 die 'in eigen huis is ontwikkeld', maar naar verluidt afkomstig uit Australië. Hij ontwikkelt 990 pk en Delage biedt de keuze uit twee hybride systemen. Met het eerste bedraagt het totale vermogen 1.010 pk, vergeleken met 1.100 pk voor het tweede systeem. Al dit vermogen wordt alleen naar de achterwielen gestuurd, via een automatische versnellingsbak met acht versnellingen. De auto weegt ongeveer 1.300 kilo. Tot slot wordt de sportieve inborst verrijkt met een zeer speciale ophanging (bekend als 'samentrekkend'), die in de jaren 90 werd gebruikt door de F1-bolides van McLaren en Ferrari. De bedenker, Mario Bianchi, is dan ook hoofdingenieur bij Delage. Niks om mee te lachen dus!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in