De Alpine A390 verbergt haar kilo’s goed

Om eerlijk te zijn, we stonden te popelen om álles over deze A390 te weten te komen, en wel om één simpele reden: we mochten het model enkele weken geleden al even aan de tand voelen op het testcircuit van Michelin. Wat we toen ontdekten, was een ongelooflijk leuke auto, waarvan de drie elektromotoren (één per achterwiel, één voor de twee voorwielen) het principe van torque vectoring (kort gezegd: het verfijnd verdelen van het vermogen over de wielen om verschillende rijkarakters op te wekken) tot kunst verheffen. Kortom, wat betreft rijgemak, balans en het rijplezier dat je beleeft als je met de A390 "danst", kunnen we luid en duidelijk zeggen: dit ís een Alpine. Alleen kenden we toen nog niets van de technische gegevens. En toen een ingenieur ons vroeg om te raden hoeveel vermogen en gewicht de auto had, gokten we – gebaseerd op onze ervaring met de A290 met haar 220 pk en 1.450 kilo – op ongeveer 300 pk en 1.600 kilo.
Helemaal fout
Gelukkig hadden we er niets op ingezet. Alpine heeft gisteren alle details van de A390 onthuld: het gamma start met twee versies, de GT met 400 pk en de GTS met 470 pk. Waarom voelden we die kracht dan niet, zelfs al reden we met de GT? Omdat de auto niet bepaald klein is (4,61 m lang, 5 zitplaatsen, 532 liter kofferruimte), omdat de standaarduitrusting op premiumdoeleinden mikt, omdat het batterijkoelsysteem bijzonder geavanceerd is om intensief sportief rijden mogelijk te maken, en vooral omdat de batterij zelf vrij groot is, met een capaciteit van 87 kWh (goed voor tot 555 km WLTP). Gevolg: die 400 pk (en 650 Nm) of 470 pk (en 808 Nm) moeten minstens… 2.100 kilo aan auto in beweging brengen. Paradoxaal genoeg is deze Alpine enthousiasterend in werkelijkheid dan haar technische fiche doet vermoeden – terwijl het meestal net omgekeerd is. Maar ergens is dat ook typisch Alpine: het zijn de afstellingen, meer dan de cijfers, die de ziel van de auto bepalen. Toch: 2,2 ton… pfioe!
De eerste leveringen worden eind 2025 verwacht, de prijzen zijn nog niet bekend.