De Alfa Romeo Milano gaat discussie wekken...

2w geleden | Laurent Zilli

Zoals beloofd heeft de Milanese fabrikant zojuist zijn gloednieuwe B-segmenter onthuld. En het eerste wat we over de Milano kunnen zeggen is dat hij esthetisch gezien geen spek voor ieders bek is.

Goed nieuws voor de één, trieste bevestiging voor de ander: de Alfa Romeo Milano ziet er inderdaad uit zoals we dat al vermoedden op basis van afbeeldingen die een paar maanden geleden uitlekten. Het design is erg agressief, erg druk, ver verwijderd van de gebruikelijke bijna vrouwelijke vloeiendheid van de mooiste Alfa's, waaronder bijvoorbeeld de recente supercar 33. Je hebt het al begrepen: wij zijn niet helemaal overtuigd, en we zijn bang dat een groot deel van de 'Alfisti' dat ook niet zijn. Maar... misschien is dat wel de bedoeling. Ten eerste bevestigden mensen van Stellantis tijdens een andere presentatie dat de Milano niet erg aantrekkelijk is op foto's, maar dat zijn charme veel duidelijk wordt in het daglicht. We zullen dus moeten afwachten. Wil het groeien dan moet Alfa natuurlijk veel breder gaan dan alleen zijn fanbase. En zoals BMW heeft laten zien, kan een ontwerp dat fans niet mooi vinden toch enorm veel mensen naar de dealers lokken.
Want als het niet lijkt op het beeld dat sommige mensen van een Alfa hebben, moet ook gezegd worden dat de Milano zal opvallen in een categorie die vaak voor een conservatieve look kiest. Goed punt ook voor bepaalde kleine vondsten, zoals het XXL uitgesneden Alfa-logo op de voorkant van bepaalde versies. En ook respect voor het cockpitdesign, met zijn nogal sportieve sfeer. Kortom, of iets werkt moet altijd blijken in het praktijk.

Veloce

Zoals ook aangekondigd, zal de Alfa Romeo Milano verkrijgbaar zijn in hybride en elektrische versies. De batterij-aangedreven versies beginnen met de 156pk-versie bekend van andere Stellantis-auto’s, met een geclaimde actieradius van 410 kilometer en snelladen tot 100 kW. De krachtigste Milano wordt de Veloce, ook elektrisch, met een enkele motor die 240 pk naar de voorwielen stuurt (zoals de Abarth 600e) en "de meest directe besturing in zijn klasse". Interessant is dat Alfa zijn elektromotor koppelt aan een mechanisch sperdifferentieel. Tot slot is er de hybride Milano, met de al even vertrouwde 1,2 liter-microhybride op 48 volt, hier in de 136pk-variant. Een andere teleurstelling is dat er geen sportieve Milano op benzine is. Tenminste, nog niet.
Dat is alles wat we kunnen zeggen over dit langverwachte nieuwe model, waarvan we hopen dat het vooral opwindend zal zijn om mee te rijden. De prijzen beginnen bij minder dan 30.000 euro voor de hybride. Er zijn al bestellingen geplaatst in Italië en dat zal binnenkort ook elders in Europa gebeuren.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in