Test Yamaha XMAX 300 Tech MAX : verbonden blijven!

8mnd geleden

Dit jaar vernieuwt Yamaha zijn XMAX 300 met een complete facelift en, eindelijk, een dashboard met connectiviteit.

Een winnend team verander je niet, en daarom heeft Yamaha de basis van de vorige generatie XMAX (70.000 verkochte exemplaren) behouden: de motor en het chassis, inclusief vering en remmen. Het stuur is nog steeds in twee standen verstelbaar. Het kuipwerk is echter volledig nieuw. Het is dynamischer en heeft zeer knap gestileerde verlichting, waarbij de koplampen en richtingaanwijzers de X-vorm weerspiegelen die het merk zo dierbaar is. Ook de vorkhoezen, die in het voorspatbord zijn geïntegreerd, hebben een nieuwe look gekregen en de richtingaanwijzers zijn iets hoger geplaatst. Ze zijn nu geïntegreerd in de deflectoren voor een betere zichtbaarheid. Aan beide zijden van het kuipwerk, ter hoogte van de (opnieuw ontworpen) duozit, zijn ook openingen aangebracht om de motorwarmte beter af te voeren. Het achterlicht is ook opnieuw ontworpen om de richtingaanwijzers te integreren en de remlichten vormen een X-vorm wanneer ze branden.

Verfijnd zicht

Voor deze test krijgen we de Tech MAX-versie onder de billen. Sinds de lancering is deze premium-variant een doorslaand succes. Vandaag de dag vertegenwoordigt de Tech MAX 54% van de totale XMAX-scooterverkoop. Dat is begrijpelijk, gezien het prijsverschil van slechts 500 euro tussen de basisversie en de Tech MAX. Je krijgt een luxere afwerking en vooral een dashboard met twee schermen. Op het TFT-infotainmentscherm van 4,2 inch kan de berijder verbinding maken met zijn smartphone om de gratis Yamaha MyRide-app te gebruiken. Deze app bevat een reeks functies zoals het beheren van berichten, het luisteren naar muziek en nog veel meer. Dit scherm doet ook dienst als Garmin navigatiesysteem. Boven het hoofdscherm bevindt zich een tweede 3,2-inch LCD-scherm. Daarop staat essentiële informatie zoals snelheid en resterende brandstof. Door de informatie duidelijk te scheiden op twee schermen, is het bijvoorbeeld mogelijk om te schakelen tussen de GPS en het berichtensysteem van je telefoon, terwijl je de snelheid waarmee je reist in de gaten kan houden.

Leven aan boord

Al bij de eerste meters aan boord valt de kwalitatieve afwerking van het lederen zadel op. De deksels van de twee opbergvakken op het schort krijgen dezelfde afwerking. Het linker compartiment heeft een afsluitbare USB-aansluiting. Onder het zadel is er nog steeds een royale 43,7 liter aan opbergruimte. Met een cilinderinhoud van precies 292 cc levert de eencilinder Blue Core nog steeds 28 pk bij 7.250 t/min en 29 Nm bij 5.750 t/min.

We verlieten het hotel in het centrum van Milaan en voegden ons in het verkeer, dat altijd vrij druk is op elk moment van de dag. De XMAX 300 reageerde vinnig en bevrijdde ons met gemak uit alle valkuilen van een metropool als de hoofdstad van Lombardije. We reden noordwaarts over slingerende wegen naar het Comomeer en de omliggende bergen. Zoals elke zichzelf respecterende maxi-scooter is de XMAX 300 een veelzijdige machine die je uitnodigt om van het landschap te genieten terwijl je over de smalle bergweggetjes cruist. Ik concentreer me op het TFT-scherm en de informatie die het weergeeft. Je kunt vrolijk door drie opeenvolgende pagina's bladeren die de Garmin-navigatie of de toerenteller weergeven, evenals nuttige informatie zoals gemiddeld en direct brandstofverbruik, rijtijd enzovoort. Het enige punt van kritiek op het display, zoals vaak het geval is, is dat het in direct zonlicht veel minder goed zichtbaar is. Zelfs met het helderheidsniveau op de hoogste stand.

Dynamische modus

Qua vering en remmen verandert er niks ten opzichte van de vorige generatie. De voorvork doet zijn werk naar behoren, terwijl de achtervering met oscillerende motor en dubbele schokdemper al snel zijn grenzen bereikt, in ieder geval op slecht wegdek. De nieuwe remhendels (langer en qua ratio aangepast) zorgen voor een betere grip, waardoor je het remmen beter onder controle hebt.

Na ongeveer honderd kilometer kwamen we langs de oevers van het Comomeer, waar we stopten voor een welverdiende lunch en het landschap voor onze neus bewonderden. De terugreis naar de modehoofdstad verliep dan weer over de snelweg. De ideale gelegenheid om de bescherming van het nieuwe windscherm te testen. Dat kan nog steeds in slechts een paar minuten - maar met behulp van gereedschap - over 50 mm in hoogte worden versteld. Het motorblok bleek in bloedvorm, waardoor we de wettelijke snelheidslimiet met plezier hebben overschreden. In het zog van onze lokale gids haalde ik 145 km/u op de kilometerteller, op een vlakke weg, zonder wind in de rug. Toen we de Tech MAX opnieuw parkeerden aan het hotel, was het gemiddelde brandstofverbruik 3,1 liter/100 km.

Conclusie

Ten opzichte van de concurrentie pakt de Yamaha XMAX 300 Tech MAX 2023 uit met een dashboard met connectiviteit en Garmin navigatie. Hij laat z’n premium-kantje ook zien met een assertief uiterlijk, een hoogwaardige afwerking en dito onderdelen. Dat alles zou het gemakkelijk moeten maken voor de XMAX MAX om zich staande te houden tussen alle andere middenklasse maxiscooters.

Pascal Mouton

Pluspunten

Nieuw ontwerp

Dashboard

Garmin-functionaliteit

Afwerking

Minpunten

Achtervering

Instelling voorruit

 

Technische fiche Yamaha XMAX 300:

Motor: 4-takt, ééncilinder, vloeistofgekoeld, SOHC, 4-kleppen, 292cc

Maximumvermogen: 28 pk (20,6 kW) bij 7.250 tpm

Maximumkoppel: 29 Nm bij 5.750 tpm

Versnellingsbak: CVT

Eindaandrijving: V-riem

Chassis: dubbel stalen wiegframe

Voorvering: telescopische voorvork

Achtervering: stereovering, veervoorspanning instelbaar

Veerweg voor/achter: 110 mm / 79 mm

Remmen voor: 1 x 260 mm schijf met 2-zuigerremklauw

Remmen achter: 1 x 245 mm schijf met 1-zuigerremklauw

Zithoogte: 795 mm

Gewicht: 183 kg (rijklaar)

Brandstoftank: 13,2 liter

Prijs: vanaf € 6.899

 

De 'standaard' XMAX 300 profiteert van het volledig nieuwe carrosserieontwerp van de topklasse XMAX 300 Tech MAX en is uitgerust met een volledig nieuw 4,3 inch LCD-scherm met smartphoneconnectiviteit (maar zonder de Garmin GPS-functie).

De prijs is 'slechts' € 6.899.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in