Test Suzuki V-Strom 800 DE : reizen zonder weerga

8mnd geleden

Sinds het verdwijnen van de blauwe machines uit de MotoGP, heeft Suzuki z’n designstudio’s aan het werk gezet om twee nieuwe modellen te lanceren, die beiden aangedreven worden door dezelfde 800cc tweecilinder.

Met de welluidende namen ‘GSX-8S’ voor de nieuwe naked en ‘V-Strom 800 DE’ voor de al even nieuwe allroad, is Suzuki eindelijk uit z’n winterslaap ontwaakt met twee compleet nieuwe machines. Met de teloorgang van de V-twin en de kosten van de grondstoffen die constant stijgen, hebben de leidinggevenden bij Suzuki zeker hun plannen moeten heroverwegen. Het is de staande twin die de beste oplossing voor een comeback bleek te zijn.

Beschrijving

De V-Strom 800 DE pakt vanaf heden uit met een 776cc paralleltwin met dubbele bovenliggende nokkenassen, 8 kleppen en vloeistofkoeling. De twin ontwikkelt 83 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm. Hij is uitgerust met een 6-versnellingsbak met slipperkoppeling (SCAS). Een Quickshifter up/down is standaard. Wat rijhulpjes betreft, heeft de V-Strom van het SIRS (Suzuki Intelligent Ride System) aan boord, dat bestaat uit een amalgaam aan elektronische systemen. Van Ride-by-Wire, over drie rijmodi, drie niveaus van instelbare tractiecontrole met een Gravel mode, het Suzuki Easy Start Systeem, Low RPM Assist tot de hierboven genoemde Quickshifter. Er is ook ABS, dat achteraan uitgeschakeld kan worden. Suzuki heeft gekozen voor een stalen buizenframe om de nieuwe 800 te huisvesten. De V-Strom wordt standaard geleverd met een bagagerek en harde koffers (met optionele topkoffer).

Overige gegevens

Zoals gezegd kan het ABS achteraan worden uitgeschakeld. Qua vering heeft Suzuki Showa ingeschakeld voor een volledig instelbare UPSD-vork en een monoshock met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. De veerweg bedraagt in beide gevallen 220mm. De V-Strom is uitgerust met 21" en 17" spaakwielen en Dunlop Trailmax Mixtour-banden (90/90 en 150/70). Het TFT-display, dat is afgeleid van de 1000 V-Strom, is helder en toont de meeste informatie die gebruikelijk is op dit type machine. Eenmaal geselecteerd in het menu, schakelt het automatisch over van een witte achtergrond voor overdag naar een donkere achtergrond voor 's nachts. Op het scherm van deze V-Strom toont een extra venster de gekozen ABS-instelling. Op de linker console vind je de intuïtieve bediening voor het wijzigen van instellingen en menu's.

Opties in overvloed

De eerste kennismaking met de V-Strom 800 DE verraste me. Zijn formaat lijkt imposant en je zou hem voor een 1000 kunnen aanzien. Zijn silhouet komt iedereen alvast bekend voor. Hoe dan ook, de V-Strom kan niet onopgemerkt voorbij rijden. Vooral in zijn Champion Yellow-kleurstelling. Hij wordt geleverd met accessoires zoals een hoger en breder windscherm, een middenbok, valbeugels en tankstickers. De toegankelijkheid is iets lastiger voor kleinere rijders. Met een zithoogte van 855 mm moet je op de linker voetsteun leunen om op de motor te klimmen. Wanneer je rechtop gaat zitten, merk je dat je voeten de grond nauwelijks raken. De zithouding is desondanks statig en er zit een USB-stopcontact aan de zijkant van het dashboard. Het rijden op een trailfiets kost wat moeite. Maar als je start, valt alles op zijn plaats. Hoewel deze 'kleine' V-Strom 230 kilo weegt, reageert hij bijzonder kwiek en lijkt het gewicht hem niet te deren. Omdat de motor iets korter gegeared is dan de GSX-S8 (test binnenkort te lezen), wordt 120 km/u bereikt bij 5.250 tpm. Het grotere windscherm zet je prima uit de wind. En zonder het te beseffen, ga ik al snel - eh - te snel. De Quickshifter reageert altijd goed, net als de remmen. Het bochtengedrag van de motor is ook uitstekend. Natuurlijk leidt de lange veerweg (220 mm) tot wat grotere veranderingen in de houding tijdens het remmen. Het comfort is echter sterk verbeterd. En dat is echt een goede zaak. Een korte, gemakkelijke offroadrit toont ons dat het gewicht niet te zwaar is. Je kunt rustig rechtop staan en je zult merken dat de Suzuki goed in balans is. Het is de moeite waard om op te merken dat hij standaard wordt geleverd met valbeugels die op een dag de redding zouden kunnen zijn.

Aan het einde van onze test haalde deze avontuurlijke machine een gemiddelde van 4,8 liter/100 km, wat logisch is gezien zijn gewicht en de betere bescherming bij hogere snelheden. De V-Strom 800 DE kost € 11.499.

Conclusie

Deze nieuwe staande twin van Suzuki heeft me overtuigd. Het is niet de krachtigste in zijn klasse, maar hij is perfect bruikbaar en liet me nooit achter met honger naar meer. De bouwkwaliteit blijft consistent. Deze DE 800 wordt nog steeds in Japan gemaakt, en dat is een goede zaak. Kortom, deze Dual Explorer zit goed in zijn vel en zijn hoofd. Met zijn 20-liter brandstoftank en standaarduitrusting zou hij de meest avontuurlijke onder ons tevreden moeten overtuigen.

Pascal Mouton

Pluspunten

Motor

TFT-scherm

Quickshifter

Comfort

Vering

 

Minpunten

Gewicht

Zithoogte

Geen cruisecontrole

 

Technische fiche Suzuki V-Strom 800 DE

Motor: 270°, 4-takt, DOHC, vloeistofgekoelde, staande twin

Cilinderinhoud: 776cc

Maximumvermogen: 83 pk (61 kW) bij 8.500 tpm

Maximumkoppel: 78 Nm bij 6.800 tpm

Versnellingsbak: 6-versnellingen, uitschakelbare up/down quickshifter

Eindaandrijving: ketting

Frame: staal

Voorvering: Showa V-Strom 41 mm UPSD-vork, 130 mm veerweg

Achtervering: instelbare Showa-monoshock, veerweg 220 mm

Voorremmen: dubbele Wave-type remschijven van 310 mm, zwevende Nissin 2-zuigerremklauwen

Achterremmen: één schijf van 260 mm, zwevende Nissin-remklauw met één zuiger

Gewicht (rijklaar): 230 kg

Brandstoftank: 20 liter

Zithoogte: 855 mm

Prijs: € 11.499

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in