Test Honda Forza 350 : Voortdurende evolutie

8mnd geleden

Terwijl hij zijn kenmerkende mix van sportiviteit en GT-karakter behoudt, blijft de Forza 350 voortdurend in ontwikkeling. Het doel is - zoals altijd - om de verwachtingen van zijn eigenaars te overtreffen.

De Forza 350 wordt al lang beschouwd als het vlaggenschip van Honda's scootergamma. Een geheel nieuwe neus bezorgt de Forza 350 een nog elegantere en verfijndere identiteit, met stylingelementen die rechtstreeks zijn geïnspireerd op de segmenttopper: Forza 750. De dubbele, nieuwe ledkoplampen maken de Forza 350 helemaal up-to-date.

Nuttig

De styling is opgefrist, maar de praktische eigenschappen van de maxiscooter zijn overeind gebleven. Het windscherm kan bijvoorbeeld elektrisch worden versteld over een bereik van 180 mm voor wat frisse rijwind of net bescherming tegen turbulentie, dankzij een knop op de linker stuurhelft. Een USB Type-C-aansluiting in het dashboardkastje is handig om je mobieltje op te laden, de sleutelloze bediening van de scooter vergroot het gemak in de stad en onder het zadel kan je twee integraalhelmen kwijt. De opbergruimte kan ook worden ingedeeld voor een helm en/of regenkleding en een middelgrote tas.

Stad of buitenwegen

Het rijwielgedeelte blijft ongewijzigd ten opzichte van het model uit 2022, net als de watergekoelde 330cc vierkleps motor, die HSTC (Honda Selectable Torque Control) gebruikt om de grip aan het achterwiel te behouden. Met een vermogen van 21,5 kW en een koppel van 31,5 Nm zijn de prestaties fors over het hele toerenbereik, voor een levendige acceleratie en een topsnelheid van 137 km/u. En vanuit stilstand legt de Forza 350 de eerste 200 meter af in 10,4 seconden. De motor pakt uit met zowel milieuvriendelijke prestaties als een hoog vermogen, dankzij de volledige toepassing van wrijvingsverlagende technologieën.

Behoorlijke cijfers

Een gemiddeld brandstofverbruik van amper 4 liter/100 km en een brandstoftankinhoud van 11,7 liter zorgen samen voor een potentiële actieradius van meer dan 340 km, zoals werd bevestigd tijdens onze rijtest in de stad en op de snelweg. Een automatische koppeling bedient een V-Matic transmissie met versnellingen die zijn ingesteld voor een snelle respons bij lage snelheden, intelligente acceleratie en riemaandrijving. Het systeem detecteert elk verschil tussen de toerentallen van de voor- en achterwielen en regelt het motorkoppel via de brandstofinspuiting, om de grip aan het achterwiel te optimaliseren. Het HSTC-systeem kan worden in- of uitgeschakeld met een schakelaar op het linkerhandvat. Een 'T'-indicator knippert op het digitale display wanneer het systeem de grip regelt.

Conclusie

De Forza 350 is een veelzijdige motorscooter, met meer troeven dan het 125cc model, en toch perfect te controleren prestaties. En dat alles in combinatie met een rijwielgedeelte dat compact genoeg is om vrijwel overal met gemak te parkeren.

Antoine Copin

De pluspunten

Stuurgedrag

Zitcomfort

Acceleratie

Rijdend verstelbaar windscherm

Volledige ledverlichting

 

De minpunten

Stijve voorvering

Remhendels vereisen stevige vingers

 

Technische gegevens Honda Forza 350

Motor: eencilinder, 4-takt, enkele ACT en 4-kleppen, watergekoeld

Cilinderinhoud: 330 cc

Max. vermogen: 29,24 pk (21,5 kW) bij 7.500 tpm

Max. koppel: 31,5 Nm bij 5.250 tpm

Aandrijflijn: V-Matic met V-riem       

Frame: stalen buizenframe

Voorvering: UPSD-vork ø 33 mm, 125 mm veerweg

Achtervering: stereovering, instelbare veervoorspanning (5 standen), veerweg 130 mm

Remmen voor: 1 x 256 mm schijf, Nissin 2-zuiger remklauw met ABS

Achterremmen: 1 x 240 mm schijf, Nissin 1-zuigerremklauw met ABS

Zadelhoogte: 780 mm

Brandstoftank: 11,7 liter

Gewicht (rijklaar): 186 kg

Prijs: € 7.049

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in