Reportage Protech Days In&Motion : de toekomst van motorbescherming

3mnd geleden

Ter gelegenheid van de tweede Protech Days reisden we naar de Haute-Savoie om de balans op te maken van de ontwikkeling van het jonge bedrijf In&Motion en de toekomst die het voor ons voorbereidt op het gebied van veiligheid.

In&motion, gevestigd in Annecy, Frankrijk, ontwerpt al bijna 10 jaar airbags en ontwikkelt systemen die op de markt worden gebracht door merken als Ixon, Furygan, Klim, RST, Held en Tucano Urbano. Onze dag bij In&motion werd opgeluisterd door verschillende workshops om ons te helpen de verschillende stadia van de ontwikkeling van een motorfietsairbag te begrijpen en te visualiseren.

Voortdurende verbetering

Dankzij de In&box, het brein van het airbagsysteem, kunnen gebruikers het systeem updaten en gegevens naar In&motion sturen via een eenvoudige internetverbinding. Dit is erg belangrijk als de airbag wordt geactiveerd. Deze In&box bevat 6 sensoren (3 versnellingsmeters en 3 gyroscopen) en het detectie-algoritme dat rekening houdt met alle gegevens om te beslissen of de airbag al dan niet wordt opgeblazen. De gegevens die door de sensoren worden verzameld, worden gecodeerd opgeslagen op de In&box voordat ze volledig gecodeerd en anoniem naar de In&motion-servers worden verzonden. De analyse van deze gegevens wordt gebruikt om het algoritme te verbeteren.

Het doel van In&motion is om binnen een jaar 100% van de valpartijen te dekken met 0% accidentele triggers, ten opzichte van de huidige 95% en minder dan één accidentele trigger per 5 miljoen gereden kilometer.

Interessante statistieken

We weten nu dat 48% van de dodelijke verwondingen opgelopen worden via het hoofd en 41% via de romp (borstkas, wervelkolom, buik). Terwijl het hoofd wordt beschermd door de helm, is het van vitaal belang dat de airbagtechnologie de borstkas en rug van de motorrijder beschermt en niet te vergeten de buik. Vooral voor de rug biedt de combinatie van een airbag met een rugbeschermer de meest uitgebreide bescherming. De gemiddelde botssnelheid is ongeveer 30 km/u op de weg en 70 km/u op het circuit. Vallen op het circuit komt vaker voor (1 val/2.000 km vergeleken met 1 val/50.000 km op de weg), maar het risico op de weg is groter, omdat alle delen van het lichaam worden blootgesteld aan botsingen met andere voertuigen of andere harde obstakels in het geval van een ongeluk.

Competitie als testomgeving

Competitie is de ideale context om de voordelen van een beschermende voorziening te meten. Een analyse van de verwondingen die rijders opliepen voor en na het verplichte gebruik van de airbag, in de MotoGP en de Dakar, laat een vermindering zien van 67% van het aantal sleutelbeenbreuken en een vermindering van 50% van het aantal verwondingen aan de borstkas.

Evoluerende technologie

Een In&motion airbagsysteem bestaat uit een airbagkussen, een rugprotector van niveau 1 of 2 (afhankelijk van de fabrikant), een gaspatroon en de schelp waarin de In&box zich bevindt. Omdat de borstkas en de nek de belangrijkste gebieden zijn om te beschermen, bepalen zij de vorm van de airbag. Maar dat is nog niet alles. Een airbagsysteem, in de vorm van een vest of jas, moet ook veelzijdig zijn en voldoen aan de verschillende criteria die belangrijk zijn voor gebruikers: comfort, ademend vermogen, gewicht, grootte en dekkingsgebied. Daarom is het opblaasbare deel - het zakje - onlangs omgebouwd tot OPW (One Piece Woven), een technologie die in de auto-industrie wordt gebruikt voor auto-airbags. OPW heeft een aantal voordelen: meer mogelijkheden voor vormen, keuze uit stoffen, ruimte voor innovatie, enzovoort. Als gevolg hiervan zijn er nieuwe versies van de Essential en Performance airbags gelanceerd.

In contact met de gemeenschap

In tegenstelling tot veel andere vormen van motoruitrustingen, is de airbag een zeer specifiek product dat uit drie technologische componenten bestaat: de hardware (bescherming, zak, onderdelen, In&box), de software (algoritme, detectiemodi, onboard software die op afstand wordt gedownload via updates) en tot slot de diensten (mobiele toepassing, web en aanvullende diensten zoals de noodoproep). Hoewel In&motion verbonden is met zijn partnermerken, staat het ook voortdurend in contact met zijn gebruikers, die een grote gemeenschap vormen. Deze interacties (sociale netwerken, klantenservice, evenementen, enz.) stimuleren feedback van klanten en voorzien In&motion tegelijkertijd van een schat aan informatie. Dat heeft ook geleid tot een herziening van de abonnementen. Bij de aankoop van een airbag met In&motion technologie kunnen klanten kiezen tussen het kopen van de In&box of het huren ervan. In het eerste geval ligt het systeem (algoritme) vast en zal het niet evolueren. In het tweede geval geniet de klant van de diensten van In&motion (updates, probleemoplossing, enz.).

Een groeiend assortiment

"De motorairbag is zonder twijfel het meest geavanceerde product in de uitrusting van motorrijders en het meest veelbelovende op vlak van het verminderen van letsels en het mogelijk redden van levens", verklaarde Pierre-François Tissot (medeoprichter en CBO) in zijn introductie tot Protech Days In&motion. In de afgelopen vier jaar is het assortiment aanzienlijk uitgebreid, met 10 merken die nu meer dan 40 verschillende soorten onafhankelijke airbags aanbieden om aan de behoeften en verwachtingen van alle motor- en scootergebruikers te voldoen. Vandaag de dag rijdt 8% van alle motorrijders ter wereld met een airbag, in Europa is dat slechts 1%.

Pascal Mouton

Tags: Motos-Bikes
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in