INTERVIEW Patrick Peter : "Spa-Classic, de Belgische versie van Le Mans Classic"

2w geleden | Stéphane Lémeret

Naast de presentatie van de 2024 editie van zijn onmisbare "Spa-Classic" (die plaatsvindt van 17 tot 19 mei), onthult Patrick Peter, de onbetwiste specialist in historische races, ons een geheim: dat van een regel die alleen Peter Auto in de autosport heeft ingevoerd...

Wat zijn dit jaar de blikvangers van Spa-Classic?
We brengen een eerbetoon aan de Porsche 917 met coureurs zoals Gérard Larousse, Richard Attwood, Jürgen Barth en Philippe Siffert Jr die zijn overleden vader zal vertegenwoordigen. Tot op heden zijn 5 chassis bevestigd.

Wat zijn de andere nieuwigheden van deze 2024 editie?
We hebben twee nieuwe categorieën gecreëerd. Ten eerste "The Gentlemen Challenge", met auto's van 1950 tot 1965 die de vroegere klassen "The Greatest’s Trophy" en "Fifties’ Legends" samenbrengen. En ten tweede de gloednieuwe "Classic Touring Challenge". Deze zal een variëteit aan klassieke toerwagens van vóór 1966 presenteren, waarbij de Mini Cooper en Lotus Cortina tegenover imposante auto's zoals onder andere de Jaguar Mk2 staan. In historische races, strijden de toerwagens altijd heel hevig. Maar we zorgen ervoor dat het op de baan schoon blijft. We willen geen stock-car races !

Hoe voorkomen jullie deze ontsporing?
Wij zijn de enigen die een ongebruikelijke regel in de autosport opleggen: als een deelnemer wordt beschouwd als opzettelijk agressief rijden met schade tot gevolg, moet hij 50% van de schade vergoeden aan zijn tegenstander. Het werkt heel goed en daarom hebben we zulke mooie auto's, vaak origineel en niet altijd replica's. Bovendien geven we een getimede handicap aan replica's zodat de originele auto's worden bevoordeeld en op het podium kunnen staan!

Hoe verklaart u het succes van uw evenementen en in het bijzonder van de historische autoraces?
Moderne auto's worden steeds saaier. Rijhulpsystemen blijven je constant corrigeren. Op de weg kun je niet meer echt plezier hebben. Daarom is er interesse in alles wat oud is. Van onze kant hebben we een bepaalde striktheid gebracht in onze technische en sportieve controles. En we hebben er ook alles aan gedaan om onze bijeenkomsten aangenaam te maken, zonder ingewikkelde administratieve procedures en zonder dat de deelnemers van links naar rechts over het circuit moeten rennen.

Een woordje over de toekomst van de historische autosport op milieugebied?
We doen ons best om de CO2-uitstoot van onze activiteiten te verminderen. We hebben tests uitgevoerd met synthetische brandstof. Bij de laatste Le Mans Classic hebben we 25% van het veld voorzien van deze brandstof, waardoor de uitstoot met 70 tot 75% verminderde. We zullen hetzelfde doen bij Spa-Classic. We kunnen het nog niet op grote schaal doen omdat de productie achterblijft. Maar het doel is om het hele veld met synthetische brandstof te laten rijden in 2027 of 2028!

Historische autosport is per definitie gevaarlijker dan moderne. Is dat een zorg voor de toekomst?
In historische autosport hangt de veiligheid ook af van het al dan niet intelligente gedrag van de coureurs. Het is duidelijk dat oude auto's niet de actieve en passieve veiligheid hebben van moderne auto's. Maar we moeten ook accepteren dat er risico's zijn en stoppen met proberen iedereen tegen alles en nog wat te beschermen. Een Bugatti Type 35 kan geen rolkooi hebben! Het is dus aan de coureur om zich aan te passen en alles te doen om zichzelf niet in gevaar te brengen.

Tags: Classics
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in