Wegtest Opel Astra Prototype: voorgoed veranderd?

2j geleden

De zesde generatie van de Opel Astra laat nog eventjes op zich wachten, maar wij hebben al de kans gehad om ermee te rijden. Het model profiteert van zijn nieuwe "familiegenen" om zich aan de top van zijn categorie te nestelen.

 

Laten we eerlijk zijn, de Opel Astra is altijd een goede auto geweest. Kijk maar naar de Auto van het Jaar-awards van 2016. Maar rijplezier is nooit echt een van zijn grote troeven geweest. Dat zou wel eens kunnen veranderen met de nieuwe generatie. Ten eerste is die uitgerust met het EMP2 V3-platform (hetzelfde als dat van de nieuwe Peugeot 308) en dat moet het rijplezier naar een hoger niveau tillen.

Zijn motoren haalt de nieuwe Astra uit de donorbank van moederbedrijf Stellantis: de 1,2 liter-PureTech met 110 of 130 pk en de 1,5-liter-BlueHDI met 130 pk (diesel) vervangen de huidige motoren. Maar de speerpunten van dienst worden de twee plug-inhybrides. Eentje haalt 180 pk, de krachtigste doet het zelfs met 225 pk. Beide maken gebruik van de 1.6l PureTech-motor die voor bijkomende hulp kan rekenen op een 110 pk sterke elektrische motor.

Definitieve cijfers ontbreken nog, maar met de batterij van 12,4 kWh zou de Astra ongeveer 60 kilometer halen op uitsluitend elektriciteit.

 

 

Evenwichtig

Op de weg maakt het nieuwe onderstel de Astra ontegensprekelijk preciezer en plezieriger. We konden twee prototypes testten (met de 1.2l Puretech 130 en de hybride van 180 pk). Beide overtuigden door een uitstekend evenwicht tussen wendbaarheid en comfort, met een demping die alle gebreken in het wegdek absorbeert zonder dat het in bochten resulteert in vervelende koetswerkrol.  Alleen de besturing vonden we teveel... "Opel".

De benzinemotor stelt zich vrij direct op, maar het is geen spierbal, de hybride gaf een wat vage indruk. In beide gevallen blijft het afstandelijk en krijgt de bestuurder te weinig informatie. Het is een goede zaak dat de ingenieurs zich nog tijdens de laatste maanden van de ontwikkeling op dit technische onderdeel zullen concentreren... vooral door rekening te houden met de opmerkingen die werden opgetekend tijdens deze voorafgaande test met zorgvuldig uitgekozen journalisten, waarvan ondergetekende deel uitmaakt.

 

 

Conclusie

Vanuit technisch en rijtechnisch oogpunt is de nieuwe Astra onmiskenbaar een succes. Het valt nog te bezien hoe hij eruit zal zien. Voorlopig weten we wel al dat de totale afmetingen vergelijkbaar blijven met die van de huidige Astra, met een koffervolume van 422 liter.

De vormtaal wordt echter moderner en hoekiger. Vooraan debuteert de Vizor, die de grille en de koplampen (standaard met LED) samenbrengt in één band. De officiële presentatie staat gepland voor juli. Eind dit jaar staat de nieuwe Astra in de showroom van de dealers.

 

 

Sterke punten

- Balans van de ophanging (dynamiek-comfort)
- Temperamentvoller rijgedrag
- Belooft stijl uit te stralen

 

Opel Astra 1.2l Turbo

Lengte: 4,37 m
Breedte: 1.86 m
Hoogte: 1,47 m
Koffervolume: 422 l
Vermogen: 130 pk
Koppel: 230 Nm

 

Tags: Autotests Opel
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in