Wegtest Kia Rio mHEV: sportief én groen?

3j geleden | Nicolas Morlet

Een lichte facelift halverwege zijn carrière brengt voor de Kia Rio een nieuwe hybride motor. Is zijn vermogen van 120 pk zijn sportieve GT Line-afwerking waardig?

 

De stijlwijzigingen zijn subtiel, maar als u goed oplet, ziet u een vernieuwde voorkant en koplampen. Ons testmodel was uitgerust met het GT Line-pakket, dat agressiever oogt dankzij specifieke bumpers, enkele zwarte details en een mooie dubbele uitlaat.

Het interieur heeft weinig uitstaans met het Braziliaanse klimaat dat zijn naam oproept. Al het plastic is hard en de sfeer is nog steeds een beetje sober. De belangrijkste verandering is de komst van een touchscreen van 8 duim voor de bediening van het infotainmentsysteem en een extra paneeltje van 4,2 duim in de tellerpartij voor de bestuurder.

 

 

GT... Ik?

 

De echte verandering zit onder de motorkap. De autofabrikant biedt nu een mildehybride aandrijflijn (mHEV) aan. Een kleine 1,0-liter-benzinemotor wordt gecombineerd met een accu van 48 volt. Deze laatste drijft een versterkte start-alternator aan die de verbrandingsmotor tijdens het accelereren assisteert. De eenheid ontwikkelt 100 of 120 pk en tot 200 Nm koppel.

In de krachtigste versie doet de Rio zijn sportieve uitstraling alle eer aan. De wegligging is bewonderenswaardig, en de Koreaanse auto is een waar genot om mee te rijden! Hij is slechts licht onderstuurd en zijn achterwielen blijven stevig op hun plek.

Jammer genoeg blijft het effect op het brandstofverbruik niet uit bij die sportieve rijstijl. Ga voor een lichtere tred, met wat discipline, en het moet ongetwijfeld mogelijk zijn om de geafficheerde 5,6 liter per 100 kilometer te halen. De Rio helpt een handje, want starten doet hij onmiddellijk in de ecomodus. De automatische versnellingsbak freewheelt dan vaak en schakelt de motor uit. Wel is deze Rio niet de comfortabelste. De vering is stevig, dus je kent elke hobbel in de weg. Het is maar dat u het weet.

 

 

Uitspraak

Deze kleine Koreaanse auto is een genot om in te rijden en kan, zo je wil, zuinig in gebruik zijn. De Rio mHEV 120 pk wordt alleen in GT Line-uitvoering aangeboden. Hij is verre van goedkoop (23.240 euro met handgeschakelde versnellingsbak, 1.000 euro meer met automaat!) maar biedt een zeer complete uitrusting. Met de kleine 1.2l van 84 pk zakt de prijs naar 16.690 euro.

 

 

Sterke punten:

- Levendig en dynamisch weggedrag
- Complete standaarduitrusting
- 7 jaar garantie!

 

Totale score: 17/20

 

Kia Rio mHEV GT Line

Lengte: 4.070 mm
Breedte: 1.725 mm
Hoogte: 1.450 mm
Kofferruimte: 300-1.078 l
Gewicht: 1.230 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,6 l/100 km
Vermogen: 120 pk
Koppel: 200 Nm
Maximumsnelheid: 190 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 10,3 s
CO2 (WLTP): 126 g/km
Basisprijs: 23.240 euro

 

Tags: Autotests Kia
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in