Wegtest Jeep Gladiator: liever strand dan werk

2j geleden

Eindelijk! De Jeep Gladiator, twee jaar geleden voorgesteld, komt eindelijk via het officiële kanaal naar ons land. Een pick-up die stijl op overschot heeft en die zijn karweitjes met een onnavolgbare cool afwerkt.

 

De aankoop van een pick-uptruck wordt vaak ingegeven door een behoefte en niet door een keuze. Behalve dan deze Gladiator. Deze zou kopers kunnen aantrekken die doorgaans worden afgeschrikt door de utilitaire kant van dit wagentype. Zijn belangrijkste argument ? Een karaktervol uiterlijk, dat is gebaseerd op de iconische Wrangler waarvan hij is afgeleid.

 

Uiteraard zijn de wijzigingen ingrijpend. Vooral de wielbasis, want die is met 50 millimeter verlengd, en achteraan prijkt nu een laadbak die de totale lengte tot 5,59 meter opdrijft. Mooi, maar bij het manoeuvreren moet je rekening houden met die afmetingen.

 

Het leukste nog is dat deze Gladiator het cabriodak van de Wrangler behoudt. Het kan ook hier in drie delen worden verwijderd en zelfs worden vervangen door een eenvoudig zeil. Geen andere pick-up doet het hem na, en het bepaalt mee de x-factor. Maar dat is nog niet alles, want naast het dak zijn ook de deuren volledig afneembaar, terwijl de voorruit naar voren kan worden geklapt voor een gevoel van totale vrijheid. Maak je geen zorgen over regen, het interieur is waterdicht en kan zelfs worden afgespoten!

 

 

Andere koek

 

Afgeleid van de Wrangler, neemt de Gladiator ook zijn interieur over. Het verticale stuurwiel en de voorruit staan zeer dicht bij elkaar en creëren samen een onmiskenbare sfeer aan boord en tijdens het rijden. Die ietwat "rustieke" sfeer is wat deze auto zo charmant maakt, ook al beschikt hij over meer dan voldoende comfort (verwarmde zetels, enz.), multimedia (GPS, Apple CarPlay) en rijhulpmiddelen (adaptieve cruisecontrol, dodehoeksensoren, enz.).

Onder de motorkap is het andere koek: daar zit een 264 pk sterke V6-dieselmotor gekoppeld aan een achttrapsautomaat, terwijl de Wrangler alleen leverbaar is met benzine of een oplaadbare hybride. Het huwelijk tussen bak en dieselmotor bekoort.

 

 

Conclusie

Deze unieke Jeep heeft alles wat nodig is om te behagen. Op de weg wordt die charme versterkt door zijn onconventionele, zij het niet erg precieze rijggedrag dat dus geen afbreuk doet aan de totaalervaring. Maar het prijskaartje is een beetje een afknapper. Zeker, deze Gladiator is de grootste en krachtigste in zijn klasse, maar met 59.900 euro is hij ook de duurste.

En voor deze prijs is het niet zeker of professionals hem het gebrek aan praktische bruikbaarheid zullen vergeven. Het laadvermogen bedraagt slechts 613 kilogram, terwijl dit gewoonlijk ongeveer een ton bedraagt, en het aanhangwagengewicht blijft beperkt tot 2.722 kilogram in plaats van een meer gebruikelijke 3.500 kilogram. Maar we zeiden het al, deze Amerikaan heeft een ander doelpubliek voor ogen.

 

 

Sterke punten

- Onnavolgbare en tijdloze stijl
- Onmiskenbare cool
- Unieke maar aangename wegmanieren

 

Jeep Gladiator 3.0l Multijet

Lengte: 5,59 m
Breedte: 1.89 m
Hoogte: 1,84 m
Koffevolume: 613 l
Gewicht: 2.403 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 9,5 l/100km
Vermogen: 264 pk
Koppel: 600 Nm
Topsnelheid: 177 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 8,6 s
CO2-uitstoot (WLTP): 248 g/km
Basisprijs: 48.099 euro

 

Tags: Autotests Jeep
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in