Testrit Toyota C-HR - De meest Belgische hybride

4mnd geleden | Nicolas Morlet

De tweede generatie van de Toyota C-HR is gearriveerd op onze wegen. Het is een model dat zijn troeven uitspeelt: een opvallend design en een onbetwistbare rijdynamiek. En laten we chauvinistisch zijn: er zit een flink stukje België in!

Wat heeft deze C-HR met België te maken? Dit is het allereerste model dat volledig in Toyota's ontwikkelingscentrum in Zaventem is ontwikkeld. De reden is simpel: de C-HR genereert het merendeel van zijn verkopen in Europa, dus werd de tweede generatie in de eerste plaats ontwikkeld voor het Oude continent. Hij wordt ook in Europa geproduceerd, inclusief de batterijen voor het hybride systeem, een primeur voor de fabrikant. Dat belet hem natuurlijk niet om een internationale carrière te ambiëren.

Praktische coupé

De nieuwe C-HR behoudt zijn coupé-achtige uiterlijk, dat extra in de verf wordt gezet door de wegklapbare portiergrepen en het zeer korte ontwerp van de achterste zijruit. Dit design brengt een wat krappe achterbank mee, maar de helderheid aan boord wordt gecompenseerd door een gigantisch panoramadak op de topuitvoeringen.

Ondanks dit gestroomlijnde ontwerp is de bagageruimte royaal (362 tot 388 liter), blijft de ruimte dik oké en kunnen volwassenen achterin zitten zonder hun lichaam te in allerlei bochten te plooien. Aan de andere kant contrasteert de kwaliteit van de stoelbekleding, vanwege de nogal eenvoudige kunststoffen, met de goede indruk die de voorkant maakt. Hier is de lederen en suède bekleding nauwgezet en de aandacht voor detail is niet gespeeld. De imposante transmissietunnel en het naar de bestuurder gerichte dashboard versterken het coupéachtige, sportieve gevoel. Natuurlijk zijn de snelheidsmeters vervangen door een scherm en wordt het nieuwste op het gebied van verbonden multimedia bediend via een groot centraal paneel. Maar de knoppen zijn niet helemaal verdwenen, waardoor het interieur zeer ergonomisch aanvoelt.

Hybride referentie

Het hart van de C-HR is natuurlijk de hybride aandrijving. Er is keuze tussen de 1,8 liter van 140 pk en de 2 liter van 197 pk (ook 4x4), uiteraard gecombineerd met de cvt-versnellingsbak om maximale efficiëntie te garanderen: gemiddeld 4,7 tot 5 liter per 100 kilometer. Dit cijfer komt dicht in de buurt van de werkelijkheid, want tijdens onze testrit noteerden we 5,6 liter per 100 kilometer. In 2024 zal een plug-inhybride met 223 pk het gamma vervolledigen.

Conclusie

De in België geboren C-HR is zeer 'Europees' in zijn bouwkwaliteit en vooral in zijn rijgedrag. De besturing is voldoende stevig en goed gekalibreerd, net als de ophanging die de koetswerkrol voldoende onder controle weet te houden zonder aan comfort in te boeten. Al met al toont deze C-HR zich aangenaam dynamisch. Vooral natuurlijk in zijn krachtigste variant, die op de GR Sport-uitvoering ook profiteert van een specifieke ophanging die de wegligging (en het comfort?) verbetert. De C-HR is zonder twijfel de beste hybride auto op de markt van dit moment. En de prijs is relatief hoog: 37.700 tot 53.700 euro.

Sterke punten:

- Persoonlijke en dynamische stijl

- Ruime en ergonomische cabine

- Temperament op de weg: dynamisch en veilig

 

Toyota C-HR

Lengte: 4,362 m

Breedte: 1,832 m

Hoogte: 1,558 m

Koffervolume: 362-388 liter

Gewicht: 1.430 kilo

Vermogen: 140 pk

Koppel: 142 Nm

Topsnelheid: 175 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 5,6 s

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,7 l/100 km

Testverbruik: 5,6 l/100 km

CO2 (g/km): 105 km

Basisprijs: 37.700 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in