Testrit BMW i5: vooroordelen bestrijden

6mnd geleden | Stephane Monsin

Het rijplezier van een 3 Reeks en het comfort van een 7 Reeks: zo omschrijft BMW zijn nieuwe 5 Reeks. Om het te verifiëren, testen we de 100% elektrische versie die voor het eerst wordt aangeboden in de catalogus van de beroemde Duitse berline.

De nieuwe generatie BMW 5 Reeks heeft nu, net als de nieuwste 7 Reeks, een 100% elektrische versie. Hij heet de i5. Hij completeert het emissievrije gamma dat al bestaat uit de i7, i4, iX1, iX3 en iX.

M: populairder als elektrisch

Voorlopig is de i5 verkrijgbaar in twee versies: eDrive40 met één motor die de achterwielen aandrijft (340 pk) en M60 xDrive met twee motoren (601 pk). Een derde model, een tussenversie met vierwielaandrijving (xDrive) komt in 2024 op de markt. De reden dat we deze review beginnen met details over het elektrische gamma is dat we verrast werden op de onthulling van de nieuwe i5 en te horen kregen dat de bestverkochte BMW M vorig jaar geen andere was dan de i4 M50! Met andere woorden, op het gebied van sporten à la M lijkt deze elektrische i4 meer aantrekkingskracht te hebben dan de M2, M3, M4, M5, M6 en andere M8's met benzinemotor... Zou rijplezier dan ook het sterke punt van deze nieuwe i5 kunnen zijn? Nou... nee. Zijn sterke punt is comfort! Terwijl accupakketten elektrische auto's vaak nogal stijf maken, laat BMW zien dat het nog steeds mogelijk is om een comfortabele elektrische gezinsberline te ontwerpen, vooral achterin, met veel ruimte en de mogelijkheid om je voeten onder de voorstoelen te steken, wat zeldzaam is bij elektrische auto's. De bagageruimte is 490 liter, 30 liter minder dan de benzine- en dieselversies (die al te koop zijn).

En achter het stuur? De i5 gedraagt zich over het algemeen prima, zonder echt uit te blinken in rijplezier. Naast comfort heeft BMW gekozen voor innovatie. Denk daarbij aan verbeterd semi-autonoom rijden waarmee je op de snelweg van rijstrook kunt wisselen op commando van je ogen (alleen beschikbaar in Duitsland). Maar ook door geïntegreerde videogames aan te bieden met je smartphone als controller (handig terwijl je wacht tot de accu is opgeladen). Of door digitale contracten te integreren in het multimediasysteem, waardoor het snelladen automatisch wordt gestart, zonder dat je een kaart of een applicatie nodig hebt.

BMW i5: conclusie

Met een prijs vanaf 73.700 euro is de i5 niet de goedkoopste auto in zijn segment. Met een actieradius tot 582 kilometer in de versie met één motor is het ook niet de auto die je het verst brengt. Evenmin is de 601 pk sterke M60, die in 3,8 seconden van 0-100 km/u kan spurten, de best presterende auto in zijn segment. Maar als het aankomt op comfort, afwerking, ergonomie en innovaties, wordt de i5 unaniem geprezen. Op het gebied van puur rijplezier heeft BMW zeker een aantal aangename verrassingen voor ons in petto met zijn benzine- en dieselversies, met name de nieuwe M5 die volgend jaar verschijnt, evenals de breakversie Touring (inclusief elektrisch!).

Sterke punten:

- Comfort, ook achterin

- Zijn innovaties

- Allround design

 

BMW i5 eDrive 40

Lengte: 5,06 m

Breedte: 1,90 m

Hoogte: 1,51 m

Koffervolume: 490

Accu: 81,2 kWh

Bereik: 497-582 km

Vermogen: 340 pk

Koppel: 430 Nm

Top: 193 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 6 sec.

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 15,9 - 18,9 kWh/100 km

Prijs: 73.700 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in