Testrit BMW M4: één-op-één

3j geleden

BMW heeft zojuist vier M-modellen tegelijkertijd gelanceerd. De M3 en M4 zijn namelijk ook verkrijgbaar als Competition die een andere filosofie uitdraagt. Goed nieuws, de beste is niet noodzakelijk de duurste!

 

Laten we tot de kern van de zaak komen: dat nieuwe BMW-front? Met die overgrote neusgaten? Je moet er voor zijn. De fabrikant zegt begrip te hebben voor de controverse, en verzekert ons dat deze esthetische keuze haar fans heeft. We willen het best geloven, maar feit is dat we tijdens onze vijfdaagse testrit niet één positieve reactie hebben gesprokkeld. We wonen in de stad, dus we hebben veel buren die altijd hun mening geven over de auto's die we testen. Zo, dat is dan van de baan. En nu achter het stuur.

 

 

Het onderdeel dat alles verandert

Deze test gaat over de "basis"-M4, als we dat woord mogen gebruiken. Onder het slanke en atletische exterieur, dat niet overdrijft met sportieve smuk, ligt een 3,0-liter-zes-in-lijn met twee turbo's en een microhybride systeem met een spanning van 48 volt. Goed voor 480 pk en 550 Nm. In de M4 Competition stijgt dat naar 510 pk en 650 Nm. En nee, meer is niet altijd beter, tenminste niet als u een echte liefhebber bent. Geduld, we verklaren ons zo dadelijk nader.

 

 

In de Competition kunt u kiezen tussen achter- en vierwielaandrijving. In de M4 Classic blijft het bij alleen achterwielaandrijving. En hier is het detail dat alles verandert: de "kleine" M4 is de enige die... een handgeschakelde versnellingsbak krijgt! Een zeldzaamheid, want voor de rest vindt u het enkel nog bij Porsche en Aston Martin.

U moet weten dat de schrijver van deze regels geen grote fan is van BMW. Maar als het merk ons een geschenk als dit geeft, knielen we van dankbaarheid. Vooral omdat de versnellingsbak met een gevoel is bedacht die de reputatie van het merk alle eer aandoet. Maar het is niet de enige kwaliteit van deze sporter. De motor heeft er overduidelijk plezier in en het chassis werkt subliem mee. Het onderstel is goed uitgebalanceerd, uiterst efficiënt en tegelijkertijd altijd bereid om de achteras te laten dansen. Een genot voor fijnproevers!

 

 

Conclusie

Wanneer het eenvoudige, ouderwetse oplossingen biedt aan liefhebbers met een eenvoudige, ouderwetse smaak, dan scheert BMW hoge toppen. Ja, het is waar: voor rondetijden op een circuit zal de 510 pk van de Competition en de ultrasnelle automatische transmissie met dubbele koppeling doeltreffender zijn.

Maar, beschouwt u de liefde voor het rijden als een eenzaam genoegen, een één-op-éénrelatie met de auto, en niet als een gelegenheid om met anderen te wedijveren, dan is de minder krachtige en minder dure M4 de juiste keuze. Maar minder duur is niet goedkoop: 86.300 euro vóór opties, dat vraagt om diepe zakken.

 

 

Sterke punten

- Handgeschakelde versnellingsbak: zeldzaam!
- Ontwerp (behalve voorkant)
- Sportief en toch dagelijks plezier

 

Totale score: 19/20

 

 

BMW M4

Lengte: 4.794 mm
Breedte: 1.887 mm
Hoogte: 1.393 mm
Kofferruimte: 440 l
Gewicht: 1.775 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 10,3 l/100 km
Vermogen: 480 pk
Koppel: 550 Nm
Maximumsnelheid: 250 km/u (optie: 290 km/u)
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 4,2 s
CO2 (WLTP): 236 g/km
Basisprijs: 86.300 euro

 

Tags: Autotests BMW
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in