Maserati MC20 : Waardige erfgenaam?

2j geleden

Maserati Corse 2020, zo moet je de afkorting lezen die de naam van deze gloednieuwe supercar heeft bepaald. We hebben hem getest op het circuit van Modena en omstreken. Een dubbel programma waarvan we zonder enige terughoudendheid hebben genoten.

 

De meeste liefhebbers zullen zich zeker de fabuleuze Maserati MC12 herinneren, een hypercar die even zeldzaam als onbetaalbaar is, en bovenal een geduchte concurrent, die in zijn tijd zowat alles won.

Voor ons is de MC20 zijn erfgenaam, ook al behoort hij niet helemaal tot dezelfde categorie. Dit is inderdaad "slechts" een supercar, waarvan de productie niet beperkt is en die gefactureerd wordt aan 220.000 euro, een lagere prijs dan zijn concurrenten (McLaren, Ferrari...). In deze moderne tijd is er natuurlijk geen V12 van de partij, maar een 3-liter-V6 met dubbele turbo die 630 pk inde strijd werpt. In een auto die minder dan 1.500 kg weegt, geeft dat een 0 tot 100 in minder dan 3 seconden, en een top van 326 km/u.

 

 

Op circuit

De MC20 oogt schitterend. Spectaculair maar sierlijk, onopvallend maar vol karakter. Een waardige Maserati. Aan boord valt ook alles op zijn plaats en ontbreekt de elegantie niet. De ergonomie is klassiek zonder ingewikkelde nukken. En de prestaties zijn weergaloos.

Wat het meest opvalt, is hoe gemakkelijk Maserati’s nieuwste sportwagen te besturen is. Je merkt meteen dat de MC20 geen listigheid in zich draagt. Zelfs in de Corsa-stand, waarin je je ongeremd kunt uitleven, is hij nog steeds gemakkelijk te dompteren. Het ESP grijpt laat in als je te opgewonden raakt, waardoor je de mogelijkheden van deze coupé zonder angst kan ontdekken.

 

 

Op de openbare weg

Was het droog op circuit, dan kwamen we op de publiek weg in een plensbui terecht. Verrassing: terwijl supercars vaak stressvol reageren in deze omstandigheden, blijft de Maserati je op je gemak stellen. Algemeen comfort, rijgemak... Alles geeft je een zelfverzekerd gevoel. De motor spint zacht en soepel.

Deze sportwagen lijkt gemaakt voor lange afstanden, en dat is waarschijnlijk zijn grootste kracht. Na twee uur rijden die vermoeiend hadden kunnen zijn, voelen we ons nog steeds ontspannen. Het is gemakkelijk te begrijpen waarom Maserati voor zo'n auto twee relatief ruime kofferbakken heeft voorzien: lange weekends met z'n tweeën zijn een droom in deze MC20.

 

 

Conclusie

Toen we eenmaal echt op ons gemak waren, begonnen we na de eerste kilometers, over bergwegen, de druk op te voeren. We reden in de Sport-modus, maar met de vering ingesteld op Soft, zoals het hoort op natte wegen. En de conclusie bleef dezelfde: deze Maserati neemt je nooit in de maling, hij doet er alles aan om je intens plezier te laten beleven zonder enig risico, mits je het slim aanpakt natuurlijk.

Maserati heeft een uniek karakter gekweekt voor zijn MC20. Een dat teert op schoonheid en elegantie, maar ook op comfort en dagelijkse bruikbaarheid, terwijl zijn efficiëntie ronduit formidabel is. Het is lang geleden dat een auto ons nog zo bekoorde!

 

 

Sterke punten

- Rijgedrag in alle omstandigheden
- Evenwichtig als een ballerina
- Toch comfortabel

 

Totale score: 19/20

 

Maserati MC20

Lengte: 4.669 mm
Breedte: 1.965 mm
Hoogte: 1.221 mm
Koffervolume: 100 + 50 l
Gewicht: 1.500 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 11,6 l/100 km
Vermogen: 630 pk
Koppel: 730 Nm
Maximumsnelheid: 325 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 2,9 s
CO2 (WLTP): 262 g/km
Basisprijs: 220.000 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in