Porsche Taycan Turbo GT: een delirium van 1.108 pk!

1mnd geleden | Laurent Zilli

Porsche heeft officieel het - verreweg - krachtigste model uit zijn geschiedenis onthuld. En de ronderecords beginnen al te sneuvelen.

Deze ultieme versie van het 100% elektrische model van het merk heet de Taycan Turbo GT en overtreft alles wat Porsche tot nu toe op de weg heeft gezet, tot en met de fenomenale 918 Spyder. De basis is natuurlijk de al verbluffende Taycan Turbo S, waaraan de ingenieurs een paar verbeteringen hebben aangebracht. Deze omvatten een krachtigere motor achterin, een sterkere transmissie en natuurlijk grote aerodynamische verbeteringen. En alsof dat nog niet genoeg is, biedt de fabrikant ook nog het Weissach Pack aan, dat de bank, tapijten en andere ‘overbodigheden’ wegneemt en 71 kilo van de auto schaaft, die desondanks ruim boven de 2 ton blijft steken.

De cijfers

Het 'normale' vermogen van de Porsche Taycan Turbo GT bedraagt 789 pk. Die power stijgt naar 1.033 pk wanneer de Launch Control wordt geactiveerd, en levert zelfs een ultieme boost tot 1.108 pk gedurende 2 seconden. Een andere coole functie is de op de Formule E geïnspireerde 'Attack Mode', die gedurende 10 seconden 160 pk extra levert (bovenop de oorspronkelijke 789 pk). Het koppel bedraagt 1.340 Nm. Genoeg om de 0-100 km/u te halen in 2,2 seconden en de 0-200 km/u in 6,6 seconden. De Taycan Turbo GT klokt de Nürburgring in 7:07,55 en is daarmee de snelste vierdeursauto van het moment, alle aandrijflijnen bij elkaar opgeteld. Hij is slechts 2,25 seconden langzamer dan de Rimac Nevera, maar is de Tesla Model S Plaid wel 18 seconden te snel af. Het bewijs dat hoge prestaties echt een zaak voor experts zijn.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in