Fords bestseller in Europa krijgt een make-over

2mnd geleden | Nicolas Morlet

De Puma, Fords bestverkochte auto in Europa en nu het instapmodel van het merk sinds de teloorgang van de Fiesta, krijgt een update voor het nieuwe modeljaar. De uiterlijke veranderingen zijn minimaal, maar aan boord vindt een technologische revolutie plaats.

Bij Ford had de in 2020 gelanceerde Ford Puma zich al vóór het einde van de productie van de Fiesta en het aangekondigde einde van de productie van de Focus gevestigd als het favoriete model van Europa. Er was dus geen sprake van om ook maar het kleinste risico te nemen en klanten in verwarring te brengen met een sterk ander uiterlijk. Op esthetisch vlak is de nieuwe Puma nauwelijks van zijn voorganger te onderscheiden: het logo steekt lager op de grille, de koplampen hebben een nieuwe lichtsignatuur (in de vorm van klauwen) en dat is het, afgezien van de nieuwe kleur Cactus Grey! Qua technologie passen de nieuwe Dynamic Matrix LED-koplampen hun lichtbundel automatisch aan andere weggebruikers en bochten aan.

Breder scherm

De verandering is veel duidelijker aan boord, waar de compacte SUV een zwevend scherm heeft dat een moderner tintje aan het interieur verleent. Het heeft een diameter van 12 duim en wordt gecombineerd met een eveneens vergroot instrumentenpaneel en een soundbar. De software om dit alles aan te sturen is de nieuwste generatie SYNC4 met 5G-verbinding, draadloze koppeling met Android Auto en Apple CarPlay en geïntegreerde Alexa-assistent.

Het interieur behoudt ook zijn belangrijkste troeven: een royale hoeveelheid ruimte en een gigantische bagageruimte voor deze categorie: 456 liter dankzij het MegaBox-compartiment onder de bagageruimtebodem.

Verbeterde assistenten

Op technologisch vlak werden de reeds aanwezige rij-assistenten aangevuld met een intelligent cruisecontrolesysteem met Stop&Go-functie, dat in staat is om zelf stops en herstarts in zigzagverkeer te beheren. Het systeem beschikt ook over rijstrookassistentie en voorspellende snelheidsassistentie, die de snelheid van de auto aanpast bij het naderen van bochten en rotondes. Er is ook het Intersection Assist-systeem, dat botsingen met tegemoetkomend verkeer en overstekende voetgangers en fietsers kan vermijden wanneer de bestuurder van richting verandert. Er is ook een 360-gradencamera en automatisch achteruit remmen bij een obstakel. Kortom, moeilijk te overtreffen in dit segment!

Alleen benzine, maar de verdwijning is spijtig

Hoewel we de elektrische versie van de Puma - die al door Ford was aangekondigd - bij deze facelift verwachtten, is daar niets van terechtgekomen. Voorlopig bestaat het motorenaanbod alleen uit mildhybride benzinemotoren op 48 volt. De 1.0 Ecoboost is verkrijgbaar in versies met 125 en 155 pk, terwijl de sportieve ST-versie de 160 pk sterke 1 liter  behoudt, maar alleen met de Powershift-automaat. Maar de 1.5 Ecoboost van de fantastische Puma ST met handgeschakelde versnellingsbak is uit de catalogus gehaald.

De nieuwe Ford Puma is nu verkrijgbaar voor prijzen tussen 29.050 en 39.600 euro.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in