De Toyota Land Cruiser schakelt over op hybride
De achtste generatie van de Toyota Land Cruiser, gelanceerd eind 2023, stond tot nu toe op een zijspoor in Europa. De Japanse mastodont, erfgenaam van een ruim 70 jaar oude traditie, was hier immers enkel verkrijgbaar met een dieselmotor. Die viercilinder van 2,8 liter levert 204 pk en 500 Nm koppel, maar verbruikt 10,5 l/100 km en stoot vooral 275 g CO₂ per kilometer uit. Onhoudbaar in het licht van de CAFE-regels opgelegd door Brussel, en uitgesloten van overheidssteun. Om dat recht te zetten, kiest Toyota voor een andere strategie en vervangt het blok door een hybride architectuur – een domein waarin het merk al lang een sterke reputatie heeft.
Een nieuwe hybride architectuur voor de Toyota Land Cruiser
Het gaat hier echter niet om een zware full-hybride, maar om een mild-hybride systeem dat werkt op 48V. De basis blijft de eerder vermelde 2.8L-diesel, waaraan Toyota een starter-generator toevoegt. Die ondersteunt de wagen tijdens de meest energie-intensieve momenten (wegrijden, hernemingen, filerijden, enz.). “Het 48V-hybridesysteem maakt snellere en stillere start-stopprestaties mogelijk, met minder schokken, wat het rijden comfortabeler en vlotter maakt in het verkeer,” aldus Toyota. Op prestatievlak krijgt het systeem er 16 pk en 65 Nm koppel bij vergeleken met de niet-gehybridiseerde diesel. De officiële cijfers voor verbruik en CO₂-uitstoot zijn nog niet bekend (vermoedelijk wachten ze nog op homologatie), net zoals de prijzen. De verkoop start eind juni, met de eerste leveringen gepland voor eind 2025.