Rodrigue Gillion - Van Ardense douche naar Italiaanse oven

7mnd geleden | Maxime Pasture

In de GT volgen de raceweekenden elkaar snel op. Maar ze zijn nooit hetzelfde. Na zijn beste GT4 Europe meeting op eigen bodem in Spa Francorchamps was Rodrigue Gillion minder succesvol op de tweede Italiaanse meeting van het seizoen, in Misano.

Het Misano-circuit in Emilia-Romagna, thuisbasis van Valentino Rossi, is zeker geen geluksplek voor Rodrigue Gillion. Vorig jaar was de Belg betrokken bij een crash die een einde maakte aan een van zijn twee races op het circuit. Dit jaar bleek de geschiedenis zich te herhalen... Maar vooraleer we alles uitleggen, blikken we even terug op zijn goede prestaties in zijn thuishaven België.

Beste resultaat in GT4 Europe

Voor het Belgische GT4 Europe, dat de 24 uur van Spa opent, werd de gebruikelijke line-up aangevuld met GT4 scandinavia, wat het totale aantal koersauto's op de baan naar zestig tilde! Moet de aantrekkingskracht van de langste van onze nationale circuits nog worden bewezen? In de Pro-Am moesten Rodrigue en zijn teamgenoot Akhil het opnemen tegen zestien wagens. In de eerste manche startte de bemanning van de #26 Spirit of Léman Racing Team Aston Martin vanaf de achtste plaats in het klassement. Na een goede stint van Akhil Rabindra kon Rodrigue profiteren van alle ervaring die hij al had opgedaan op de roetsjbaan van Ardennen, waardoor hij zijn auto naar de vijfde plaats reed. Toegegeven, geen podiumplaats, maar de Belg kwam heel dicht in de buurt. Bovendien was het Rodrigues beste resultaat ooit in GT4 Europe en lag het in de lijn van zijn doelstellingen: een aantal keer in de top vijf eindigen.

De tweede ronde, verreden in de regen op zaterdag 1 juli, was een stuk lastiger, vooral omdat de dood van de jonge Dilano van't Hoff een paar minuten eerder in de eenzitters in ieders gedachten rondspookte. "Ondanks de trieste omstandigheden kwam ik goed weg toen de safety car binnenreed. Ik haalde verschillende deelnemers in en klom van de twaalfde naar de negende plaats in het klassement. Er waren een paar geblakerde momenten op de baan die ons wat tijd kostten, maar uiteindelijk eindigden we achtste in de Pro-Am", legt Rodrigue uit.

"Dit circuit brengt me ongeluk"

Twee weken later kwam het circus van de Europese GT4 samen in de Italiaanse hitte op Misano, met temperaturen die tot 40°C klommen. Tijdens de twee kwalificatiesessies en Race 1 bleek de set-up van de #26 Aston Martin niet optimaal: "We kampten met veel onderstuur", legt Rodrigue uit. Dat verklaart de middelmatige prestatie in Race 1: negende van de veertien in de Pro-Am. Maar toen hij aan de start kwam van Race 2 op het thuisterrein van Valentino Rossi, was de Belgische piloot blij om te constateren dat zijn Vantage AMR GT4 veel scherper was: "Daardoor kon ik heel goed starten. Ik kreeg echt vertrouwen in de auto. Maar net één ronde voor de rijderswissel blokte een botsing met een andere deelnemer, net als vorig jaar, zijn momentum af: "Dit race-incident verboog het rechterachterwiel. Jammer. Ik baal er echt van. Het circuit van Misano brengt me ongeluk...".

Op dit moment, met nog twee meetings te gaan (en nog vier overblijvende sprintraces), staan Rodrigue en Akhil twaalfde in het Pro-Am-kampioenschap. Het doel blijft om in elke race in de top vijf te eindigen.

UPDATE 

In onze volgende kroniek : zijn prachtige algemene overwinning in de 24 Uren van Zolder en zijn prestaties van het einde van het seizoen in GT4 Europe.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in