Xpeng neemt voorsprong op BYD op één vlak
Als we “Chinees merk” zeggen, denken de meesten meteen aan MG of BYD. Xpeng is veel minder bekend, want het merk heeft zich heel geleidelijk op enkele Europese markten gevestigd. Maar een echte pan-Europese commerciële aanval zit eraan te komen, en die wil Xpeng voeren met een argument dat het publiek zeker zal aanspreken. Niet met een enorme batterij of gigantisch rijbereik, maar met een indrukwekkende laadsnelheid.
12 minuten!
Xpeng mikt op twee modellen: de coupé-SUV G6 en de klassiekere SUV G9, die je vandaag al kan zien rijden in België, Nederland of Duitsland. Modellen die dus niet nieuw zijn, maar vandaag profiteren van grondige technische updates, vooral op het vlak van de batterij. Het gaat om LFP-accu’s (lithiumijzerfosfaat, dus zonder nikkel of kobalt), gekoppeld aan een 800V-architectuur, die Xpeng omschrijft als “superoplaadbaar”. De exacte capaciteit is nog niet bekend, maar het merk kondigt een laadvermogen aan van 451 kW voor de G6 en 525 kW voor de G9. Dat zou toelaten om van 10 tot 80 % op te laden in amper 12 minuten. Dat is momenteel een record. Uiteraard vergt dat een laadstation dat zulke pieken aankan. En hoewel operatoren zoals Ionity daar stilaan toe in staat zijn, staan we nog maar aan het begin van deze technologie. Maar het zet tenminste iets in beweging.