Tanken in de tuin?

4mnd geleden Laurent Zilli

Gedecarboniseerde brandstoffen staan duidelijk volop in de actualiteit. Na het initiatief rond ‘zonnebrandstof’ is er nu een brandstof op basis van gras en hout.

Toyota, Nissan, Mazda en Subaru hebben besloten hun krachten te bundelen om een koolstofarme brandstof te ontwikkelen voor verbrandingsmotoren. Op het eerste gezicht lijkt het om een zoveelste variant van ethanol gemengd met klassieke benzine te gaan, zoals E85. Maar het bijzondere hier is dat er geen gebruik wordt gemaakt van maïs of suikerriet zoals bij traditionele biobrandstoffen, maar van niet-eetbare biomassa zoals gras, hout of zelfs... gerecycled papier. Het idee is uiteraard om een koolstofarme brandstof aan te bieden, zonder daarvoor landbouwgrond op te offeren.

Naast elektrisch

Het idee is al behoorlijk concreet, want de eerste grootschalige praktijktest vindt dit seizoen plaats met wagens uit de ST-Q-categorie van het Japanse Super Taikyu-kampioenschap. Dat is trouwens hetzelfde kampioenschap waarin ook al een Toyota Corolla op waterstof meerijdt.
Dit initiatief weerspiegelt de groeiende overtuiging, vooral in Japan, dat de vermindering van emissies ook via de evolutie van brandstoffen zelf moet komen, en niet enkel via elektrificatie. ENEOS, het oliebedrijf dat deze brandstof ontwikkelt, benadrukt dan ook de noodzaak om gelijktijdig synthetische brandstoffen en e-fuels te ontwikkelen, en wijst erop dat hybrides en verbrandingsmotoren nog steeds een rol te spelen hebben. Geïnspireerd door het Braziliaanse voorbeeld, waar ethanolbrandstoffen wijdverspreid zijn en vaak goedkoper dan benzine, hopen de Japanse merken deze alternatieve weg meer steun te geven.

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in