Stellantis en Renault pleiten voor de kleine wagen
In een gezamenlijk interview met de Franse krant Le Figaro hebben John Elkann, waarnemend CEO van Stellantis, en Luca de Meo, CEO van Renault, laten weten dat zonder concrete actie van de Europese Commissie voor kleine wagens, fabriekssluitingen in Europa onvermijdelijk zullen zijn. Zoals ze uitleggen, blijven Europese beleidsmakers strengere regels opleggen, gebaseerd op een algemene visie van wat een auto is. Maar hoewel die regels toepasbaar zijn op bepaalde categorieën – mits een hogere verkoopprijs – is zo’n prijsverhoging voor de kleinste stadswagens niet haalbaar. En zo is een segment momenteel aan het verdwijnen uit het aanbod van de meeste constructeurs.
Frankrijk, Spanje, Italië
Volgens Elkann en De Meo zou het aan Frankrijk, Spanje en Italië zijn om het initiatief te nemen, aangezien in die landen de vraag naar eenvoudige, betaalbare wagens nog altijd erg groot is. Die constructeurs, zo zeggen ze, staan centraal in de autosector die “in Europa voor Europeanen” produceert, terwijl Duitse premiummerken zich meer op export richten. En welke initiatieven zouden dan genomen moeten worden? Daarover doen de twee CEO’s geen concrete voorstellen, behalve dan het idee om lichtere regels in te voeren – vooral qua uitstoot – voor de kleinste voertuigen. We staan namelijk voor een paradox: onder het mom van milieuvriendelijkheid zijn auto’s zwaarder en energie-intensiever geworden, terwijl de zuinigste modellen zijn verdwenen. Zal Europa luisteren?