Sparki waarschuwt voor onevenwicht tussen elektrificatie en laadinfrastructuur

5mnd geleden Laurent Zilli

Aangedreven door de bedrijfswagenmarkt elektrificeert het Belgische wagenpark in sneltempo. Maar als we té snel gaan, dreigen we op een bekend obstakel te botsen: het laadnetwerk.

Volgens recente cijfers van Acerta zijn de gemiddelde CO₂-uitstootwaarden van bedrijfswagens in amper twee jaar met een derde gedaald. Een spectaculaire evolutie, grotendeels in gang gezet door de fiscale hervorming die verbrandingsmodellen en plug-in hybrides geleidelijk ontmoedigt – tot voor kort nog in de meerderheid. Maar die razendsnelle elektrificatie heeft ook haar beperkingen, waarschuwt Sparki, de Belgische uitbater van ultrasnelle laadstations. In een recent gepubliceerde opiniebijdrage waarschuwt CEO Vincent Lobel voor het risico van een vroegtijdige verzadiging van het netwerk. “Veel bedrijven stappen over op elektrisch, maar de laadinfrastructuur houdt die snelheid niet altijd bij,” aldus Lobel. Probleem: veel laadpunten blijven steken op 22 kW – een vermogen dat vandaag nauwelijks nog relevant is, terwijl veel nieuwe EV’s al tot 150 kW, of zelfs meer, aankunnen.

Focus op Wallonië

Sparki investeert daarom fors in de uitbouw van ultrasnelle stations (vanaf 300 kW), met vandaag al een nationale dekking op meer dan 100 locaties, en een streefdoel van 300 stations – goed voor 1.200 laadpunten. Daarbij ligt de nadruk nadrukkelijk op Wallonië, een regio die momenteel nog onderbediend is. Meer dan cijfers alleen, benadrukt het bedrijf ook het belang van begeleiding: elke gebruiker en elk bedrijf moet zijn laadstrategie afstemmen op de eigen noden én op de reële capaciteit van het lokale netwerk. Anders dreigt elektrische mobiliteit straks gewoon tot stilstand te komen. U weze gewaarschuwd.

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in