Is de Mercedes CLA onverenigbaar met 400V-laadpalen?
Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21, 792 km autonomie, 325 km bijgeladen in slechts 10 minuten… Met de nieuwe elektrische CLA zet Mercedes op veel vlakken een grote stap vooruit. Het is de eerste auto van het merk (na de G-Klasse weliswaar) die de thermische en elektrische gamma’s verenigt, en ook de eerste Mercedes die gebruikmaakt van een 800V-architectuur. Dat is onder meer wat zulke hoge laadsnelheden mogelijk maakt. Er is echter een klein probleem: 800V-auto’s zijn niet vanzelfsprekend compatibel met snellaadnetwerken op 400V, die tot voor kort de norm waren. Om dat wel te zijn, hebben die auto’s een omzetter nodig, zoals bij Hyundai, of een ‘Porsche-trucje’ dat erin bestaat de batterij virtueel op te splitsen in twee 400V-units. De Mercedes CLA heeft noch het ene, noch het andere.
Nieuwe norm
Kortom, de nieuwe CLA kan niet worden aangesloten op een 400V-snellader, zoals je die overal in Europa vindt. Een probleem voor de volgende vakantie? Niet noodzakelijk. Enerzijds zal de ingebouwde navigatie de CLA-bestuurders uiteraard enkel naar compatibele 800V-laadpalen leiden. Anderzijds, zelfs al bestaan er nog 400V-palen, is 800V inmiddels de nieuwe norm voor alle laadstations die de afgelopen twee jaar geïnstalleerd zijn, vooral langs grote Europese autosnelwegen. Een snelle blik op gespecialiseerde websites met laadnetkaarten toont aan dat je al geen 500 km meer kan afleggen zonder een 800V-laadpaal te vinden die 300 of 350 kW levert. Bovendien is snelladen één ding, traag laden een ander: de CLA blijft compatibel met publieke of particuliere laadpunten tot 22 kW. Kortom, de keuze van Mercedes zou voor Europese gebruikers geen probleem mogen vormen. In andere regio’s, zoals de VS, zal dat echter niet zo eenvoudig zijn…