Fabrikanten bundelen krachten om boetes te vermijden

10mnd geleden Laurent Zilli

De nieuwe CO2-emissienormen zijn in 2025 van kracht geworden, samen met het risico van zware boetes voor fabrikanten. Maar zij hebben een oplossing: de creatie van "CO2-pools".

Deze praktijk is niet nieuw, maar komt opnieuw in de schijnwerpers in het begin van 2025, een periode die wordt gekenmerkt door nieuwe emissienormen waaraan fabrikanten moeten voldoen. Om binnen de normen te blijven, wordt geschat dat elke autogroep in Europa 20% volledig elektrische auto’s moet verkopen. De markt blijft echter achter bij deze doelstelling, met een aandeel dat eerder rond de 16-18% ligt. In het algemeen riskeren fabrikanten dus gezamenlijk 15 miljard euro aan boetes te moeten betalen aan Europa. Maar alles afgewogen geven zij liever minder geld aan een concurrent.

CO2-credits

In de praktijk krijgt elk merk dat actief is in Europa een CO2-emissiequotum toegewezen. Fabrikanten die uitsluitend of voornamelijk elektrische voertuigen verkopen, gebruiken dit quotum echter niet, of niet volledig. Ze kunnen het daarom doorverkopen aan andere bedrijven. Zoals bij de vorige normwijziging, bundelen autofabrikanten zich in CO2-pools. Tesla zal dus zijn CO2-credits verkopen aan Stellantis, Toyota, Subaru, Ford en Mazda, terwijl Mercedes-Benz een alliantie vormt met Volvo en zijn zustermerk Polestar. Ter herinnering: een rapport uit begin 2024 schatte dat de wereldwijde CO2-creditsmarkt Tesla sinds 2009 zo'n 9 miljard dollar heeft opgeleverd.

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in